For at blive den rigeste og mest berømte opfinder skal du bygge, forbedre, og sælge dine robotter, mens du knuser dine modstandere — men pas på; Robotter er utilregnelige og dine konkurrenter vil udnytte enhver mulighed for at stoppe dig.

I rollen som opfindere kæmper spillerne mod hinanden om at tjene flest penge og opnå mest prestige for deres evner ud i kunsten at bygge robotter. Robotterne fungerer som den arbejdskraft man skal bruge til at bygge flere robotter, forbedre de nuværende robotter, eller samle materialer. Derudover kan man sælge sine robotter på markedet for at blive rig, eller bruge dem til at vise ny teknologi frem og dermed blive mere kendt.

Ikke alle robotter er designet lige; Nogle robotter er hurtige men svage og nogle er langsomme men stærke. Hvad værre er, så er disse robotter sjældent helt pålidelige i deres kunnen. Spillerne skal sørge for at deres planer forløber i den rigtige rækkefølge, uden at planerne bliver blokeret af smarte modstandere, der sender hurtige robotter for at komme dig i forkøbet.

Heldigvis kan robotter samarbejde og kombineres, så der er håb for de opfindere der kan overskue det.

Robotterne i Automata er repræsenteret med terninger og selvom alle slag kan bruges, så vil spillerne blive tvunget til at genoverveje strategier og planer løbende, så man skal både kunne tænke langsigtet og tage højde for hvad der sker lige nu og her.

Stikord:
Tema: Steampunk, tandhjul, Robotter
Mekanikker: Worker Placement, Resource Management, Dice, Set Collection

Om designeren:
Andreas bruger meget af sin vågne tid på at tænke i regler og systemer — på arbejdet i IT-format og i fritiden i papformat. På trods af hyppige saneringer er antallet af spil i hjemmet alligevel over 200. Andreas foretrækker tungere spil og gerne nogle der formår at være nyskabende eller provokerende. Hans favoritspil er dog det der passer til stemningen og de mennesker han sidder med.
I år er Andreas’ debut på Fastaval, både som designer og som deltager.