Når vi udvælger brætspil til Fastaval, bestræber vi os på at få et bredt udvalg af gode spil med, så der er lidt for enhver Fastavaldeltagers smag. For at kunne det, har vi brug for at vide, hvordan de spil der pitches til os vil være at spille.

Med andre ord: Vi vil rigtigt gerne forstå dit spil. Hvad er det fede ved det, hvordan passer det til Fastavals deltagere, hvor langt er du i processen, hvilken oplevelse vil du gerne give spillerne og hvordan vil du gøre det?

Til det er her lidt generelle råd:

  1. Billeder, billeder, billeder!
  2. Drop komponentlisten
  3. Hvad er målet og mekanikkerne?
  4. Hvor langt er du?
  5. Få det læst igennem

1. Billeder, billeder, billeder!

Hvis du har prøvet at lave et sell-sheet for at overbevise et forlag om at udgive dit spil, er du måske vant til, at du skal begrænse dig til 1 side med så korte formuleringer som muligt. Det behøver du ikke hos os. Faktisk må du sende så mange sider du vil… bare størstedelen af dem er billeder ☺

Vi vil ikke læse tre siders ren tekst, men vi vil rigtigt gerne se informative billeder, som viser hvordan dit spil ser ud. Nærbilleder af komponenter, billede af spillepladen, en spilsituation midtvejs, hele kortoversigter hvis det er noget, du har… Sørg for, at billederne er tydelige og store nok til, at man kan se, hvad der foregår, og skriv en kort, forklarende tekst til. Et billede må gerne fylde en halv side.

2. Drop komponentlisten

En liste over alle nødvendige komponenter er kun vigtigt, hvis du pitcher til en udgiver. Vi har ingen interesse i den, og hvis den er med, giver det os mest indtrykket af, at man bare har taget et sell-sheet man alligevel havde liggende og sendt det ind til os uden at sætte sig ind i, hvad Fastaval er. 

3. Hvad er målet og mekanikkerne?

Hvilken oplevelse vil du gerne give dem, der spiller dit spil? Hvad følelse skal de sidde med? Og dernæst… hvordan vil du opnå det? Hvad er det ved dine mekanikker og virkemidler, som skal føre dig i mål? Hvor ligger dilemmaerne og de interessante valg?

Vi kan ikke bruge generelle vendinger som ”Let at lære, svært at mestre” eller ”Sjovt og spændende spil!” til så meget. Beskriv hellere, hvad det er man skal og hvad det er ved spillet, der gør det let eller sjovt, hvilke systemer/opgaver man skal gennemskue, eller hvordan du vil bruge denne her særlige mekanik til at give spillerne en følelse af paranoia eller meditativ stemning. 

Du kan med fordel sammenligne med andre (kendte) spil og fortælle, hvordan du bruger dele af mekanikkerne fra dem og hvordan den måde du sætter dem sammen på gør spillet nyt og interessant. 

4. Hvor langt er du?

Vi vil faktisk helst ikke have, at du er helt færdig… processen med brætspil til Fastaval handler også om at opbygge et community, hvor I udvikler spillene i månederne fra deadline til påske og kan sparre med hinanden undervejs og måske også holde fast i hinanden efterfølgende. 

Fortæl os, hvor langt du er nået, hvor meget du har testet og hvad du vurderer, at du mangler endnu. 

5. Få det læst igennem

Få en der ikke kender dit spil til at læse pitchen igennem og fortælle dig, om det du har skrevet kan forstås af en udefrakommende. Din beskrivelse kan virke indlysende for dig selv, fordi du kender spillet, men andre kan have brug for lidt mere forklaring. Er der noget din læser mangler eller ikke forstår, så tilføj det. 

Du kan se nogle eksempler på tidligere års gode pitches her: https://www.fastaval.dk/eksempler-pitch

Hvis du har yderligere spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive til os på gamedesign@fastaval.dk

Vi glæder os til at læse din pitch.

Med venlig hilsen

Fastavals brætspilsarrangører.