af Mads Fløe

Du er en AI. Designet i din skabers billede. Musikken spiller. Som krigsråb fra den største ondskab du kender: Mennesket. De udraderede sig selv og efterlod dig her. I ild, flammer, død og ødelæggelse. Du må kæmpe den sidste kamp.

Foromtale

  • Tid: 30 min
  • Spillere: 2
  • Sprog: Engelsk (kun få ord på kort)

Som i sidder på hver jeres side af floden af Diesel – det eneste i eksistere for – er det helt afgørende, at blive den første til at få kontrol over den. Vinderen kan fortsætte. Taberen termineres.

Kast Diesel Terningerne i din modstanders dice tower, og imens de tager deres tur, ruller du din Blitz Terning så mange gange du kan, for at opnå fordel… indtil din modstander ender deres tur, ved at kaste Diesel terningerne i dit dice tower. Da skal du med det samme stoppe med at rulle din Blitz Terning og tage din egen tur – imens din modstander ruller deres Blitz Terning…

Tiden står aldrig stille i DIESEL. Du må finde din egen rytme og balance imellem at tage dig tid, og at tage de rette beslutninger. Jo længere tid du tager, jo større fordel kan din modstander få, men jo smartere bliver dit næste træk. Ikke? Eller måske ikke. Tiden er tight. Spild den ikke.

No we may not return
But many will burn
With a story to tell
How we took them to hell

Min intention var fra start, at skabe noget, som følelsesmæssigt ville ramme et sted mellem Bordfodbold og Stratego. Intenst, men ikke hæsblæsende. I processen med at udvikle spillet, og ved at “lytte til spillet”, blev det dog klart for mig, at det her spil, skal være hæsblæsende – ret meget, faktisk – fordi det er dér, den bedste oplevelse med spillet ligger gemt. Det er der spillet shiner.

Så i stedet for at presse mine intentioner ned i spillet, og levere et uinteressant spil på den baggrund, så har jeg i stedet valgt at lade spillet selv vise mig vejen, og skrue op for det, der viste sig i test, at levere den bedste oplevelse.

Så forbered dig på et spil, som af en tester er beskrevet som “Full-on hæsblæsende action dice-rolling metal!”.

En runde i spillet tager ca. 5 minutter at spille færdig, og man spiller bedst ud af tre, så der er naturligt indlagte pauser undervejs i denne korte, intense oplevelse.

Om designeren

Du kender mig sikkert bedst for mit endnu-ikke-udgivne spil, Shake That City, som jeg har co-designet med Fastaval-veteran, Kåre Torndahl Kjær (du kan finde det i Fastavals spilbibliotek). Jeg designer brætspil fordi jeg elsker det, og for den glæde det bringer til dem, der spiller dem. Det er fjerde gang jeg har et spil med i Fastavals designkonkurrence. Jeg har også arrangeret Game Rush siden 2017, og gør det igen i år.