Spillerne er rumpionerer, som skal etablere en lille permanent og selvforsynende base på en planet uden for solsystemet. Til rådighed for opgaven har de blot de resurser, de har medbragt fra Jorden, samt deres egne kompetencer. Spillerne begynder på deres startbase med et fuldt lager af de fire livsvigtige resurser: ilt, vand, mad og energi. For at forhindre at lageret bliver tomt må spillerne udvide deres base ved at implementere nye moduler og produktionssystemer, mens de samtidig må håndtere forskellige problemer og uforudsete hændelser som systemnedbrud, farligt vejr og sygdom.

Der er 6 forskellige exoplaneter som spillerne kan forsøge at kolonisere, hver med sine særlige miljømæssige betingelser og begivenheder, som spillerne må tage i betragtning, når de planlægger deres strategi. Der er også 9 forskellige figurer, der kan bringes i spil, hvis særlige egenskaber skal udnyttes intelligent for at øge chancen for overlevelse.

Nøgleord: Samarbejde, Action Point system, modulært bræt, rummet, science fiction

Om designeren: Fysiklærer med en grad i astrofysik Juan Pablo begyndte at designe spil som ganske ung, først og fremmest for at efterligne yndlingsvideospil som Worms, Crash Bash og Final Fantasy Tactics. Han synger i kor og holder af at spille fodbold og så designer han både brætspil og videospil. Blandt hans yndlingsspil er Pandemic og 7 Wonders. Han har endnu ikke officielt udgivet brætspil, men arbejder på sin debut: Exoplanet Colony