Brætspil

Brætspil på Fastaval

Fastaval byder på et stort og varieret brætspilsprogram. Der er alt lige fra store spilarrangementer som Pandemic Survival, til helt friske spil, designet specifikt til Fastaval. Du kan endda designe dit eget spil på to dage i Game Rush.

Nye spil hver halve time

Alle spil igangsættes fra mødestedet i den hyggelige café, Ottos Kaffekro, hvorfra der hver halve time starter nye spil af forskellig sværhedsgrad. Reglerne til spillene forklares af Kaffekroens paptendere eller designerne selv. Forvent spil som Terraforming Mars, Clank! og Magic Maze.

Nogle af disse programsatte spil kan man forhåndstilmelde sig, langt de fleste kan man ikke, og er derfor ikke beskrevet her. Se derfor det daglige program ved mødestedet i Ottos Kaffekro. Der er et nyt hver dag.

Hele dagen, fra kl. 09:00 til 02:00, har du mulighed for casual meet-up med andre, hvor i fra mødestedet selv finder ud af, hvad i har lyst til at spille fra caféens store spilsamling af over 300 spil. Stil dig blot ved mødestedet – så indikerer du, at du er klar til at spille.

Events og planlagte spil

Igen i år byder vi på Pandemic Survival, det særlige turneringsformat, hvor man kan kvalificere sig til en plads i finalen om Danmarksmesterskabet.

Vi har også Fastaval mesterskaber i de to klassikere Catan og Carcassonne.

Derudover byder programmet på en blanding af nye, hypede spil og udvalgte klassikere: Caylus, Clank!, Flamme Rouge, Gaia Project, Scythe, Werewolf og X-wing Miniatures.

Game Rush

Game Rush er en brætspilsdesignkonkurrence på Fastaval, der henvender sig til alle, der kunne tænke sig, at prøve at designe et brætspil fra bunden. Du får hjælp til alle faser, fra idéudvikling til spiltest, præsentation og feedback. Alting foregår low-fi, dvs. med fokus på det funktionelle frem for det æstetiske. Og så er den kedelige del med at skrive spilleregler skåret helt fra.

Brætspilskonkurrencen

Siden 2012 har Fastaval hvert år haft nye spil designet særligt til Fastaval på programmet. De bedste af dem præmieres med den eftertragtede Otto-pris, der tidligere bl.a. er vundet af Kasper Lapp med spillet Hive Mind, der senere blev til det Spiel des Jahres-nominerede brætspil, Magic Maze.

Årets felt er udvalgt fra 46 pitches og består af 17 brætspil, der tilsammen giver et meget varieret udvalg af brætspil fyldt med nye ideer, vi ikke har set før:

7 Days af Tina Christensen, Camilla Dalsgaard, Claes William Hart Schütt & Troels Vastrup

Et guddommeligt dice drafting spil, hvor spillerne over 7 dage først skaber verden, så dens beboere og endelig befolker verden – med terninger.

50 Clues: Ritualet af Jeppe Norsker

En mørk og dyster nordisk krimigåde krydret med obskure ritualer og menneskeofringer, som spillerne løser ved hjælp af kort, mens en smartphone holder styr på regler, hints, koder og tid.


Abstract Network af Jonas Lidstrøm Isegrim

Et hjernevrider mikrospil, hvor spillerne kæmper om først at skabe deres mønster af spillets 12 særlige kort.


Antasia af Otto P Jensen

Et samarbejdsspil, der kræver sikre hænder. En håndfuld insekter trodser skovens farlige og bevægelige omgivelser.


ClockDown af Floyd Pretz

Spillerne afslører forræderne i kredsen ved at kaste en kæmpe terning efter dem.


Dungeon Contractor af Kaare Torndal Kjær

Hvem bygger den mest effektive dungeon til den krævende huleejer – inden de trælse helte dukker op og smadrer alting?


Team EvL af Ethan Weber

Hukommelse, observation og deduktion er ingredienserne i et spil om et ondt ritual, hvor du kun må se, trække eller spille ét kort i hver runde.


Galskab af Anders Fischer Riber

Spillerne bygger sammen en galeanstalt og udvikler nye, vanvittige, men historisk korrekte behandlingsmetoder, mens de balancerer økonomi, omdømme og dødsfald.


Move it! af Sofie Støvelbæk

Kan du skubbe modstanderens dansere ud af arenaen med seje moves, holde publikum glade og forudse hvad både dine holdkammerater og modspillere har tænkt sig at gøre?


Omega Fighters 3000 af Simon & Lillian Chiassai

Et kaotisk kampspil, hvor hvert hold i fællesskab styrer et kæmpemonster. Desværre styrer de hver sin del af monstret (arme, ben etc.) og må ikke snakke sammen.


Parts pr million af Aske Christiansen

Et storpolitisk spil om den eskalerende klimakrise, hvor du både skal sikre dit lands udvikling og sammen med de andre politiske ledere gennemføre den grønne omstilling, før det er for sent.


Psyberwar af Jamie Brown

Et nutidigt Twilight Struggle, hvor Rusland og USA kæmper om magten over Europa ved hjælp af propaganda, disinformation og korruption, samtidig med at de skal sikre deres eget lands stabilitet.


Rising Sands af Daniel Skjold Pedersen & Asger Harding Granerud

Dungeon crawl, hvor du skal tænke hurtigt og koordinere under tidspres, hvis I skal undgå fælder og sammen klare monstrene.


Snekuller af Jost Hansen og Thomas Felding

Hvem når længst op ad bjerget, og hvem mister forstanden og ødelægger det hele for resten?


Knight Tales af Stefan Hansson

Klanlederne udforsker den ubarmhjertige fantasyverden, styrker deres landsbyer og forsøger at samle klanerne før vinteren og monstrene kommer.


Windjammer af Allan Kirkeby

Spillerne udforsker og koloniserer den nye verden med en lille flåde af sejlskibe, etablerer handelsruter og går i krig med de andre spillere.


Witch Hunt af Kasper Christiansen og Kåre Werner Storgaard

Afslører heksejægeren heksen, før hun finder ingredienserne og færdiggør ritualet? Et asymmetrisk kortspil.