af Nicholas Hjelmberg

Glasnost er et socialt deduktions-spil med det klassiske koncept med skjulte identiteter. Tre forskellige hold har tre forskellige og modstridende mål, og deduktionen kommer ikke kun fra bordsnakken, men også fra bevægelserne på spillepladen. Reagér på parti-kriserne i henhold til dine personlige mål og hvis du kan identificere dine hemmelige allierede sikrer du en øjeblikkelig sejr. Men pas på! – en udrensning vil koste dig indflydelse og kan føre til Sovjetunionens fald!

Foromtale

  • Tid: 40-60 min (inkl. regler)
  • Spillere: 4-12
  • Sprog: Engelsk (selve spillet er sprog-uafhængigt – kun spiller vejledning og stemnings-tekster er engelske)

Du spiller et partimedlem i et totalitært regime, der står over for alvorlige kriser. Hver krise kan løses gennem reformer eller undertrykkelse, men hvert partimedlem har sine egne hemmelige mål.

Hvert partimedlem er enten reformist, repressionist eller nationalist. For at vinde en øjeblikkelig sejr for reformisterne eller repressionisterne skal du udføre et kup og navngive alle dine fraktions-medlemmer (ikke mere eller mindre). Hvis du fejler, kan modstander-fraktionen udføre et modkup. Hvis der sker for mange mislykkede kup tildeles nationalisterne sejren.

Hvis spillet slutter før en fraktions-sejr, scorer partimedlemmer i stedet sejrspoint for politikker i henhold til deres personlige mål, f.eks. Jeltsin ønsker at undertrykke økonomien og reformere sikkerheden. Partimedlemmerne med flest point deler en ”slutspilssejr”.

Spillerne skiftes til at spille følgende faser:

  1. Sæde: Spil et sæde-token ved siden af to kriser.
  2. Afstemning: Hvis alle pladser er besat, skal du spille en hemmelig afstemning om en politik (Reform/Repression).
  3. Udrensning: Hvis afstemningen ikke er enstemmig, skal du spille en åben afstemning for at rense et partimedlem og få fjernet deres plads.
  4. Kup: Udfør eventuelt et kup ved at navngive dine fraktionsmedlemmer.

 

Spillet slutter enten gennem en fraktions-sejr, eller hvis der ikke kan spilles et sæde-token, i hvilket tilfælde en sejr på point afgør vinderne.

Glasnost har ikke kun to hemmelige hold med modsatte mål, men også et tredje hold, der ønsker at begge skal fejle. Der er også et rummeligt element, hvor spillere kan observere og drage konklusioner ud fra hvilke kriser de andre spillere vælger. Til sidst giver sejrs-betingelsen at nævne alle andre holdmedlemmer rige muligheder for at bluffe og dobbelt bluffe.

Om designeren

Mit navn er Nicholas Hjelmberg og jeg har været hobbyspiller siden barndommen. Startende med klassiske spil som skak og RISK gik jeg videre til at udforske “amerikanske” spil som Diplomacy og Civilization og derefter “Euro-spil” som Settlers og Tigris & Euphrates. Ved at kombinere min spilerfaring med min historieinteresse og IT- og kvalitetsfag er jeg gået ind i den spændende verden af brætspilsdesign. Jeg har designet mere end 30 brætspil, og dette vil være min anden deltagelse på Fastaval, efter sidste års spil Politeia.