af Eevi Korhonen

”Dette bræt er ikke stort nok til os alle!”, sagde Goblin Kongerne til hinanden, og der er kun én måde at løse en sådan konflikt på: kaotisk krudttøndekamp! Sammel krudttønder op, spræng dine fjender i luften og stå tilbage som den sejrende Goblin Konge.
Goblins & Gunpowder er lidt som at spille fjollet skakt, men goblins og eksplosioner!

Foromtale

  • Tid: 20-60 min
  • Spillere: 2-4
  • Sprog: Engelsk

Goblins & Gunpowder kombinere en skak-light strategi med det sjove kaos fra Hot Potatos. Det kan spilles kompetitivt eller afslappet, og oplevelsen er enten intens og konkurrencepræget eller en afslappet eksplosions-fyldt latter fest.

Spillerne tager hver kontrol over et hold af goblins der forsøger at vinder ved at kaste krudttønder efter de andre hold. Men krudt er ikke særlig pålideligt: tønderne kan eksplodere på uhensigtsmæssige tidspunkter, hvilket tilføjer et element af risiko til enhver interaktion med dem.

Hver spiller får sammensat deres eget hold fra et udvalg af Goblin Minions, som hver især har en speciel evne, der giver dem mulighed for at udmærke sig på deres egne måder: en er bedre til at kaste tønder, en anden til at sparke, mens en tredje kan gribe tønder fra nærliggende felter – selv fra fjendens hold! Men selvom alle dine undersåtter dør, så fortvivl ikke! Din Goblin Konge absorberer dine døde undersåtters specielle evner og kan derved måske vinde helt alene, hvilket giver dig mulighed for at gøre comeback, selvom hvis du kun har kongen tilbage.

Hver tur er opdelt i tre faser: Eksplosion, Udskiftning og Handling. Hver tur begynder med videregivelsen af “Dårligste Goblin” markøren, hvilket markerer den spiller, der rykker først. I eksplosions-fasen er spilleren ansvarlig for at teste, om nogen tønder på banen eksplodere. Hvis en tønde ikke eksploderer, forkortes dens lunte, hvilket gør det mere sandsynligt, at den eksploderer i fremtidige runder.

I udskiftningsfasen bliver eksploderede tønder fordelt mellem spillerne og erstattet af slangebøsse-minions uden for banen, hvilket gør, at tønderne ikke altid lander, hvor du vil have dem. Til sidst i handlingsfasen har hver spiller to handlinger for at komme hen til disse tønder og kaste eller sparke dem mod fjendens Goblins og håbe på, at de eksploderer i næste tur… hvis ikke, er det sandsynligt, at spilleren får dem tilbage i hovedet!

Om designeren

Eevi Korhonen kom første gang til Fastaval i 2017 og vandt Game Rush med Goblins & Gunpowder. Efter seks år vender hun endelig tilbage.

Eevi er en ivrig gamer, der spiller alt fra brætspil og videospil til bord-RPG’er og LARP. Ved siden af er hun også med til at organisere begivenheder såsom larper, konferencer og kongresser (og hun anbefaler stærkt, at du kommer til Finland for at se Ropecon, det største ikke-kommercielle rollespilsstævne i hele Europa – og før du spørger, har det intet at gøre med reb).

I sit daglige job arbejder hun i computerspilsbranchen som senior narrativ designer. Med mere end ti års erfaring under bælte har hun arbejdet på prisvindende spil som CONTROL og Returnal og elsker at bygge verdener og spil, hvor fortælling og mekanik fungerer i harmoni.