Goblins & Gunpowder kombinere en skak-light strategi med det sjove kaos fra Hot Potatos. Det kan spilles kompetitivt eller afslappet, og oplevelsen er enten intens og konkurrencepræget eller en afslappet eksplosions-fyldt latter fest.
Spillerne tager hver kontrol over et hold af goblins der forsøger at vinder ved at kaste krudttønder efter de andre hold. Men krudt er ikke særlig pålideligt: tønderne kan eksplodere på uhensigtsmæssige tidspunkter, hvilket tilføjer et element af risiko til enhver interaktion med dem.
Hver spiller får sammensat deres eget hold fra et udvalg af Goblin Minions, som hver især har en speciel evne, der giver dem mulighed for at udmærke sig på deres egne måder: en er bedre til at kaste tønder, en anden til at sparke, mens en tredje kan gribe tønder fra nærliggende felter – selv fra fjendens hold! Men selvom alle dine undersåtter dør, så fortvivl ikke! Din Goblin Konge absorberer dine døde undersåtters specielle evner og kan derved måske vinde helt alene, hvilket giver dig mulighed for at gøre comeback, selvom hvis du kun har kongen tilbage.
Hver tur er opdelt i tre faser: Eksplosion, Udskiftning og Handling. Hver tur begynder med videregivelsen af “Dårligste Goblin” markøren, hvilket markerer den spiller, der rykker først. I eksplosions-fasen er spilleren ansvarlig for at teste, om nogen tønder på banen eksplodere. Hvis en tønde ikke eksploderer, forkortes dens lunte, hvilket gør det mere sandsynligt, at den eksploderer i fremtidige runder.
I udskiftningsfasen bliver eksploderede tønder fordelt mellem spillerne og erstattet af slangebøsse-minions uden for banen, hvilket gør, at tønderne ikke altid lander, hvor du vil have dem. Til sidst i handlingsfasen har hver spiller to handlinger for at komme hen til disse tønder og kaste eller sparke dem mod fjendens Goblins og håbe på, at de eksploderer i næste tur… hvis ikke, er det sandsynligt, at spilleren får dem tilbage i hovedet!