I rumskibskirkegården i Jordens Lagrange-punkt samler spillerne skrot til at opgradere deres droner og reparere deres rumskibe.

  • Varighed: 60-75 min.

  • Antal spillere3-5

  • Sprog: regler på engelsk, men ellers sproguafhængigt, da teksten i spillet alene er stemningsskabende.

Foromtale

Efter et stort rumslag lykkedes det Jordens flåder at drive rumvæsnerne på flugt, i hvert fald midlertidigt. Nu gælder det for Jordens nationer om at få genopbygget deres flåder inden rumvæsnerne vender tilbage med fornyet styrke.

I Lagrange konkurrerer spillerne om at få plyndret og repareret så meget som muligt inden spillet er ovre. Man styrer en simpel drone som henter værdier i den store rumskibskirkegård som har samlet sig i Jordens Lagrange-punkt. Med dette skrot kan man opgradere dronen så den er mere effektiv, og man kan reparere sit skib hvilket øger ens chance for at vinde. Der er et væld af strategier, kombinationer af opgraderinger og muligheden for at plyndre et rumskib foran næsen af din konkurrent.

Rumskibskirkegården er et stort net af tilfældigt genererede skibe. For at komme til skibets resurser, skal man først klare de udfordringer der er ombord. Hvor let det er at løse udfordringerne, afhænger af hvordan man opgraderer sin drone.

Opsætningen af rumskibskirkegården presser spilleren til at tilpasse sin strategi fra spil til spil. Om man vil lave en drone der er særligt egnet mod de onde rumvæsener, der huserer på enkelte af skibene, eller om man hellere vil satse på at gøre sin drone hurtig eller særlig effektiv til at plyndre, står spilleren frit for.

Som spillet skrider frem tilføjer man flere og flere moduler og egenskaber til dronen. Dermed opnår man ikke blot evnen til at gøre flere ting, man kan også løse udfordringer som før var umulige og optimere sin drone til netop til dette setup af spillet.

Om designerne

Morten “Muyten” Andersen, Tina Christensen, Claes Schütt og Troels Vastrup er en del af designfællesskabet Among Meeples. De var alle 4 med til at udgive spillet Colonies i 2012. I forskellige konstellationer har de tidligere deltaget i Fastavals brætspildesignkonkurrence med spillet 7 Days (2018) og Heirs (2013) som blev kickstartet og udgivet i 2015 under navnet Among Nobles.

Muyten har over 500 brætspil i sin samling, optræder som guru, arrangør og dommer og har i over et årti været hovedansvarlig for brætspilcaféen på Fastaval. Han forklarer flere brætspil end der bliver solgt tåååst på Fastaval. Han deltog i 2013 med brætspillet Last Stand.

Tina er en af hovedkræfterne bag Mahjong Danmark og er igen i år på arrangørholdet bag designerbrætspil på Fastaval. Til daglig besvarer hun DMI’s fanmail vedrørende chemtrails og slår ellers sine folder i FN-sale når der diskuteres klima.

Claes har den superevne at når han åbner en øl skummer den over. Hver. Eneste. Gang. Han har sammen med Muyten og to andre skrevet Battlestar Galactica intrigescenariet Under Mistanke. Til daglig underviser han htx-elever i at brygge øl og bruge lasere.

Troels plager verden med fakta om hvor dårligt det går med miljø og klima. Han var med til at starte det københavnske designmiljø for brætspil op, men laver ikke selv ret mange spil. Han kunne ikke tegne en tændstikmand (m/k) om så hans liv afhang af det, og står derfor selvsagt ofte for gruppens grafiske produktion.