Motu-Nui er et hyggelig, puzzle-game hvor man ligger hexagon brikker i mønstre. I løbet af spillet vil spillerne trække landskabs-brikker og beboer-kort. Med brikkerne former man et landområde, og hæver gradvist en ø op fra havet. Hovedmålet med spillet er at tiltrække landsbyboerne, så de vil bygge deres huse, kirker og templer på din ø. Disse bygninger gør det dog også sværere for dig at udvide og give plads til flere indbyggere.
Foromtale
Tid: 30-60 min (inkl. 5 min regler)
Spillere: 1-4
Sprog: Sprog-uafhængigt (Engelsk regelbog)
Målet med Motu-Nui er at omforme din ø for at tiltrække landsbyboere. Landsbyboerne, repræsenteret med kort, vil bygge deres hjem baseret på landskabet på din ø. Hvert kort har et krav. De nemme kort giver en landsbyboer mulighed for at bygge en simpel hytte, mens de sværeste kort giver spillerne mulighed for at bygge majestætiske templer. Nogle kort belønner også spillerne for at placere deres bygninger på en bestemt måde (for eksempel tæt på havet, på toppen af et bjerg eller isoleret fra andre bygninger).
Spillerne skiftes til at trække landskabs-brikker. På din tur placerer landskabs-brikken strategisk på din ø og kan spille et kort fra din hånd, der matcher dit landskab. Ved at spille et kort med succes tilføjer du en permanent bygning til din ø. Jo højere du bygger bygningerne, jo flere point får du. Efterhånden som du tilføjer flere og flere bygninger til din ø, vil disse blokere landskabet, hvilket gør det sværere at matche fremtidige kort.
Hvert kort giver også spilleren en bonus, der kan aktiveres til enhver tid ved hjælp af bambus-tokens. Bonussen kan give dig mulighed for at flytte en bygning eller spille et andet kort. De sværeste kort giver dig slutspils-bonusser, der vil belønne dig for at organisere dine bygninger på en bestemt måde.
Er du klar til udfordringen. Kan du forvandle øen til et beboet velstående paradis?
Om designerne
Kristian Karlberg Kristian Karlberg er 39 år og bor i Gøteborg, Sverige, og arbejder som IT-konsulent. Hans yndlings spil er Puerto Rico (Alea, 2002). 12 timer om ugen er afsat til at designe brætspil, en klog investering, da det endelig begynder at give resultater!
Fra januar 2023 har Kristian 3 offentliggjorte brætspil – Goetia: Nine Kings of Solomon (2021), Lucia (2022) og Dungeons & Dragons: the Yawning Portal (2023).
Kristian og Kenny Zetterberg begyndte at designe spil sammen i 2019 og har i øjeblikket 5 spil, der leder efter udgivere. Det er anden gang, de konkurrerer i Fastaval.
Kenny Zetterberg Kenny er 35 år gammel og bor i Göteborg, Sverige og arbejder som UX-designer og har en baggrund i byggebranchen.
Udover at spille prototyper med Kristian foretrækker han mellemtunge Euros som Troyes, Caylus og og Keyflower.
Kenny har designet spil siden 2016, og udover de præstationer, han har sammen med Kristian, har han et ekstra spil, der er underskrevet med en udgiver – som skal udgives i 2024.