Et spil i euro-genren, pakket ind i en interessant, ny worker-placement puzzle, med terninger, hvor alle valg er både til- og fravalg på samme tid.

Video: https://youtu.be/yoEC1FJGCuw

I Mudita styrer hver spiller fire arbejdere repræsenteret af terninger. De er draget fra deres egen landsby ind til det store marked, i storbyen, for at stille butikker op med det formål, at komme først hjem til landsbyen igen, med mindst 20 fyldte Amforaer (Victory Points).

For at maksimere synligheden af deres butikker på markedet, har hver arbejder slået sin egen butik op, men mangler arbejdskraft for at kunne ekspedere indkommende ordrer. Det er her du som spiller kommer ind:

Du skal i hver tur aktivere en af arbejderne, ved at flytte den fra fronten af en butik, ind i baglokalet på en anden. Men i det du flytter arbejderen fra fronten af butikken, lukker du samtidig den oprindelige butik, som arbejderen kom fra, så denne ikke kan aktiveres igen i resten af runden. Der er derfor en interessant puzzle der skal løses i hver runde, hvor rækkefølgen af dine handlinger spiller den altafgørende rolle.

Spillet byder på actionpræget ‘engine building’ med kraftige kombo’er, der kan udnyttes til alt fra mere sikre strategier med pointscoringer, der bliver større for hver gang de udføres, til mere “high risk, high reward”-agtige muligheder, hvor held også er en faktor for succes.

Stikord:
Mekanikker: Worker(dice) Placement, Tile(card) Placement, Engine building

Kategorier: Dice, Puzzle, City building

Om designernen: Mads har en ubetvivlelig kærlighed til både brætspil og brætspilere. Han kører den “lille” brætspilsdesignudfordring, Game Rush, for nu tredje år på Fastaval, har startet og kørt en onlinebutik for brætspil, har været brætspilguru (spillærer) på Aarhus Brætspilscafé, har startet den danske facebook-gruppe for brætspildesignere (nu på 1200 + medlemmer), startede og kører det ugentlige brætspils meet up på Aarhus Brætspilscafé, kortlagde nøglebegreberne til Aarhus Brætspilsfestival, og listen fortsætter. Kort sagt: Mads går op i alt relateret til brætspil.

Allan har arbejdet med computerspil siden 90’erne, og arbejder I dag som rådgiver og forretningsudvikler for iværksættervirksomheder I den danske computerspilsindustri. Allan spiller Bloodbowl og Star Wars: Destiny. Han mødes regelmæssigt med en gruppe venner for at spille Formula De. Han spiller Love Letter, Carcassonne, Gloomhaven og Magic Maze med sine to sønner. Allan fik sit første brætspil Itchy Monkey udgivet i 2018, og håber på at få flere spil udgivet I de kommende år. Allan har deltaget på Fastaval med brætspil designs siden 2016.