Odyssey of Heroes er et kooperativt brætspil for 2-4 spillere, hvor heltene kæmper mod både indre og ydre kræfter for at fuldføre deres rejse. I løbet af spillet vil heltene forbedre deres evner, træffe svære beslutninger og kæmpe mod monstre fra den græske mytologi såsom satyrer, kæmper, harpyer og sirener.

  • Varighed: 2-3 timer (Komplet historie med flere træfninger)

  • Antal spillere: 2-4

  • Sprog: Engelsk

Foromtale

Spillerne beslutter hvilken historie, de ønsker at spille og vælger hver især en helt med et unikt sæt af evner. De bladrer til første side og eventyret er i gang. Nogle sider udfordrer spillerne med dilemmaer eller gåder, der har afgørende betydning for historien, og hvor de i fællesskab må beslutte, hvordan de ønsker at fortsætte. Andre sider udfordrer spillerne til at kæmpe mod – og helst eliminere – fjender for at kunne fortsætte historien. Hver spiller vil desuden have deres egen personlige agenda, som de forsøger at opfylde.

Kampene er hurtige og taktiske. De er baseret på et 2D-system, hvor placering er afgørende, inspireret af PC-spil som Darkest Dungeon. Heltene bliver placeret på position 1-4 på den ene side af slagmarken og fjenderne på position 1-4 på den anden side. I initiativ-rækkefølge benytter helte og monstre nu deres evner baseret på deres placering. F.eks. er minotaurens “Cleave”-evne bedst fra position 1 og rammer de fjender, der står placeret i position 1-2.

Effekten af en evne bliver bestemt af tre faktorer: Evnens niveau, de kuber, der ruller ud af kubetårnet, samt hvordan evnen bliver forstærket. Gennem kampen vil helte og fjender kaste kuber i kubetårnet, når de anvender bestemte evner. De kuber der kommer ud, kan blive anvendt som skade eller til at forstærke brugen af evner i fremtiden afhængig af kubetypen. Forstærkningseffekter kan være simple, såsom at øge skaden, eller mere avancerede og radikalt forandre hvad en evne gør.

Efter en side er gennemført kan heltene blive belønnet og muligvis forbedre deres evner inden der bladres videre til næste side i deres historie.

Om designeren

Kåre’s passion er at skabe spil, kampagner og historier, hvilket han har gjort siden han købte sit første brætspil (Heroquest) tilbage i 1990. Kåre elsker spil, der fortæller mindeværdige og uforglemmelige historie, men med ingeniørbaggrund ved han, at solide og gode spilmekanikker er et minimumskrav. Kåre har deltaget med brætspils-designs 5 gange til Fastaval, hvor det første blev udgivet i 2014 (Hospital Rush), og det sidste (Witch Hunt) vandt bedste brætspil til Fastaval og udgives i 2020.

Om designeren

Kasper har spillet brætspil i mere end 40 år. Uddannelsen indenfor informationsvidenskab fordrer, at han elsker at dekonstruere spil for at undersøge, hvad der gør spillet større end summen af dets dele. Kasper foretrækker strategispil med historiske træk og tydelig inkorporeret tematik. Hans første Fastaval brætspilsdesign (Witch Hunt) vandt en Otto for bedste brætspil og bliver udgivet i 2020.