I det kolde, ydre rum støder en uformelig parasit ind i en højteknologisk rumstation.
Parasitten er kold, sulten og bange. Den kæmper for næring, for sit liv og for at udvikle sig.
Stationen sætter alt ind for at opretholde sin funktion trods det pludselige angreb.
Sammen kæmper de i et forsøg på at overleve hver især.

Parasite er et spil for to spillere om at overleve mødet med det ukendte. Det er teknisk set muligt at samarbejde, så både station og parasit overlever, men spillets pres og ens eget fokus på selv at overleve gør det næsten umuligt. Langt oftere sker det, at kun den ene, eller måske slet ingen, overlever mødet.

Man spiller kort for at manipulere situationen på brættet, forædle ressourcer, sprede tentakler, angribe eller optage næring, men samtidig handler det om at gennemskue den anden spillers mål.

Der bruges markant forskellige mekanikker for parasitten og for stationen. Parasitspilleren har fokus på langsigtet planlægning og på at lære sine egne behov at kende. Stationen arbejder for at få den perfekte kombination af kort og tilstand på brættet som den så kan udnytte igen og igen.

Stikord:
Asymmetrisk, kortdrevet, delvist kompetitivt

Om designeren:
Til daglig underviser Uffe i spændende ting som matematik og programmering – og en lille smule i spil. Han bruger dog langt mere tid på at spille og formidle brætspil.

Han har gennem nogle år kredset om Fastavals brætspil, som dommer og brætspilsansvarlig, men nu er det på tide selv at lave spil.

Uffe foretrækker underlige spil, der ikke helt kan lade sig gøre i en kommerciel kontekst, og han vil hellere spille interessante spil end bare gode spil.