Som et team skal i bygge og derefter undslippe en labyrint af farer. Men hver spiller har deres egne farvede briller, så alle ser på det samme bræt, men ser forskellige oplysninger.

  • Varighed: 5 min (regelforklaring), 10 min (demo spil), 15 min (for et fuldt spil)

  • Antal spillere: 3-5

  • Sprog: Engelsk

Foromtale

Prism Break er et real-time Cyberpunk hacker-samarbejdsspil, hvor hver spiller kun kan se en begrænset del af spillets informationer. Målet er at bygge en labyrint af gange, som skaber en rute til alle hjørner af spillepladen, før der er gået 10 minutter. Udfordringen er at hvert felt kan indeholde vægge, fælder og andre udfordringer (nogle hjælpsomme og andre farlige). Spillerne skal overveje nøje hvordan de placerer felterne, så de undgår at spærre sig selv inde.

Teamet på 3 spillere bærer hhv. røde, grønne og blå briller (disse kan passe løst over normale briller). Hver spiller kan kun se spilinformation i deres egen farve, så alle tre spillere kan se forskellige ting på den samme spilleplade. Spillerne kan frit dele informationer med hinanden om felternes indhold, men uret tikker hele tiden!

Hvis der er en fjerde spiller, bærer denne ingen briller og kan se alt. Den fjerde spillers job er at krydse labyrinten, som de tre andre har bygget i realtid… men deres kommunikation med resten holdet er begrænset, så de må undervejs takle de nogle gange uhensigtsmæssige beslutninger som deres holdkammerater træffer. En femte spiller kan tilføjes for at repræsentere aktiv modstand, – sikkerhedschefen, – der lægger yderligere forhindringer i et forsøg på at stoppe spillerne.

Farveblind kan også være med: På grund af den type af farvefiltre, der bruges i brillerne, kan farveblinde deltage uden problemer.

Om designeren

Ian Schreiber har lavet spil professionelt siden år 2000. Først som gameplay-programmør og derefter som en spildesigner. Han har arbejdet på flere offentliggjorte computerspil, er medforfatter til to bøger om spildesign og medstiftet Global Game Jam, det største game jam med fysisk tilstedeværelse i verden. Han underviser i øjeblikket i spildesign ved Rochester Institute of Technology i Rochester, New York.

Om designeren

Jonathan Palmer er spildesigner og har arbejdet på bordrollespil, udforsket spiller-agens, motivation og alternativer til de almindeligt kendte historiemodeller. Han arbejder til daglig for Microsoft med tale og mixed reality, men det forhindrer ham ikke i hans fritidsfiflerier.