Bliv forfatter

Et af Fastavals absolutte samlingspunkter er rollespilsscenarierne. Enestående historier og unikke fortællinger, som hvert år bliver skrevet specifikt til Fastaval. Et Fastavalscenarie er ikke bundet af specielle genre, stil eller stemning. De kan både være gravalvorlige, actionfyldte eventyr eller surrealistiske stemninger. Det vigtigste er at scenariet er skabt med kærlighed til Fastaval, for Fastavals deltagere af Fastavals deltagere. Så hvis du går med en idé til et Fastavalscenarie, er det her du skal læse med. 

Premiererollespil 2021 – Call for synopser

Hvis du/I gerne vil skrive et scenarie til Fastaval, er det første du skal gøre at indsende en synopsis til de scenarieansvarlige. En synopsis er en opsummering og et pitch af din scenarieidé på 1-2 sider, hvor du beskriver de vigtigste elementer af scenariet. Det er ud fra den, at de scenarieansvarlige vælger om dit/jeres scenarie skal med på næste års Fastaval, da der typisk bliver sendt flere synopser end der er plads til hvis alle scenarier.

Fastaval kan rumme rigtig mange typer af scenarier. Fra komedier, til Fantasy og tungt drama. Der er ikke nogen fortællinger, som er mere rigtige end andre. Så hvis du har en idé du brænder for, må du ikke tøve med at skrive til os. Fastaval kan rumme det hele.

De scenarieansvarlige for Fastaval 2021 Marie og Mads har nu officielt åbnet for synopser til Fastaval 2021. Så hvis du/I gerne have et scenarie med på Fastaval 2021, skal vi have din/jeres synopsis inden den 30. august 2020 kl. 23.59.

Hvis du har spørgsmål om synopserne eller om fastavalscenarierne generelt, så skriv gerne en mail til Mads og Marie her.

Her på siden kan du også læse mere om, hvordan du bliver forfatter på Fastaval.

Regler for at skrive et fastavalscenarie

  • Vi modtager både fuldlængde-scenarier (2-5 timer), noveller (under 2 timer alt inklusivt), helcon, liverollespil, udendørs scenarier, antologier, nanogames, formeksperiment og alt andet slags rollespil i bred fortolkning. Så længe det kan rummes på Fastavals lokation på Mariagerfjord Gymnasium. Tag gerne kontakt til os her hvis du/I har spørgsmål om lokaler, udstyr og andet praktisk. Fastaval hjælper gerne ved afvikling af skæve ideer.
  • Der accepteres kun premierescenarier skrevet specifikt til Fastaval 2021. Ikke scenarier skrevet til tidligere år, andre conner eller lignende. Spiltest på andre conner, remakes og lignende gråzoner er tilladt. Det er værd at nævne i synopsen hvordan et remake adskiller og udvikler sig fra originalen.
  • Du kan godt sende mere end én synopsis, og kan blive udvalgt til at skrive mere end ét scenarie. Vi anbefaler dog at du fokuserer på at skærpe én scenarieidé frem for sende mange løse. Kvantitet hjælper ikke nødvendigvis chancen for at blive udvalgt.
  • Et klassisk scenaries endelige form er en formidlende tekst til spilleder på 10 til 100 sider. Der er ingen faste krav, så længe det kan spilles af Fastavals deltagere. Der kan indgå kort, lydfiler, fysiske props, m.m. til afvikling eller formidling af scenariet.
  • Et scenarie som afvikles på Fastaval bliver automatisk en del af Otto-konkurrencen og det færdige produkt vil bedømt af årets ottojury.

Her kan du se tre eksempler på gode synopser

Obligatorisk data i synopsen

  • Titel (behøves ikke være den endelige)
  • Type: Fuldlængde, novelle eller andet
  • Stikord (Genre/spillestil/setting o.lign.)
  • Antal spillere
  • Antal spilledere (typisk én, men alt er muligt)
  • Forventet spilletid
  • Navn, mail og tlf. nr. på alle deltagende forfattere. (Det er muligt at skrive under pseudonym, men de scenarieansvarlige skal stadig bede om forfatterdata.)
  • Evt. en kort 1-2 sætnings pitch til at lægge på fastaval.dk hvis scenariet godtages. Du kan også lade de scenarieansvarlige om at skrive denne.

Deadline

Synopserne skal sendes til de scenarieansvarlige Mads Kirchhoff og Marie Skouenborg på mailadressen: scenarieansvarlige@fastaval.dk senest søndag den 30. august 2020 kl. 23.59.

De færdige scenarier skal afleveres til de scenarieansvarlige i slutningen af januar (præcis dato kommer senere)

Med forbehold for at situationen omkring Corona og de offentlige anbefalinger tillader det, vil der blive afholdt fysiske workshops for alle interesserede før synopsis deadline i København og en serie workshops efterfølgende for det udvalgte forfatterhold. Workshopsne er en fremragende mulighed for både at få arbejdet med og perspektiv på dit scenarie, samt lære de andre forfattere at kende, nye som erfarne. Udover de fysiske workshops, vil der være en email version eller video kalds version af mange af workshopsne på dansk og engelsk man kan deltage i, hvis man ikke kan komme til København eller Århus på de nævnte datoer. Email-workshops foregår over fire dage, hvor forfattere vil blive parret i mindre grupper og vil udveksle mails med idéer, sparring og feedback. Afsæt en times tid hver dag, hvis du vil deltage.

Ideworkshop. 10. august.

En løs og åben workshop om idésparring, hvor vi brainstormer og bygger videre på hinandens ideér.  Det finder sted kl 19:00 i Huset, Rådhusstræde 13, 1466 København K, og samtidig på Vejlby Toften 360, 8240 Risskov. Tilmeld dig gerne til facebook eventet eller skriv til os, at du vil komme.

Mail workshop: 11. – 14. august

For dem der ikke kan møde op til de fysiske workshops. Vil indeholde elementer fra både ide- og synopsisworkshoppen.

Synopsisworkshop: 20. august

Her gives råd til at skrive den gode synopsis og alle skal medbringe et udkast til deres synopsis i tre eksemplarer, sådan at der kan arbejdes ud fra noget konkret. Foregår også klokken 19:00, samme sted som ideworkshoppen.

Scenariesparring

Såfremt din scenarieidé bliver udtaget til Fastaval 2021 hjælper de scenarieansvarlige gerne med at skaffe dig en erfaren sparringspartner til næste del af skriveprocessen. Vi samler også årets forfatterfelt i en facebookgruppe, hvor I kan udveksle idéer og andet med hinanden.

Forfatterweekend: 30. oktober – 1. november (ikke fastlagt)

ALEA sponsorerer en hytte, og de scenarieansvarlige og deres fantastiske køkkenhold står for planlægning af det praktiske. Weekenden igennem vil der være workshops, hygge og tid til at skrive på dit scenarie. Mere info om tid og sted følger. Som med alle de andre workshops vil vi selvfølgelig holde øje med hvordan situationen omkring Corona udvikler sig, tage forholdsregler og erstatte med andre online aktiviteter om nødvendigt.

Foromtaleworkshop: 5. januar (ikke fastlagt)

Alle scenarier præsenteres i Fastavals program med en kort foromtale, og det er ud fra disse at deltagerne vælger, hvilke scenarier de gerne vil spille. Det er en svær øvelse der både handler om at se sit scenarie udefra, og tiltrække kun de spillere for hvem scenariet vil være en god oplevelse, hvilket der er fokus på i denne workshop.

Synopsernes grundlæggende formål er at klæde os, de scenarieansvarlige, bedst muligt på til at udvælge de synopser der tilsammen vil give næste års Fastaval deltagere de bedste oplevelser.

En synopsis er et kort skriv der opridser scenariets historie og struktur scenarie, særtræk, hvorfor det er fedt, og hvad spillerne vil få for en oplevelse ved at spille det.. Den behøver ikke gå i meget specifikke detaljer, forklare hele plottets forløb eller alle karakterers baggrundshistorie, men bør ihvertfald berøre alle scenariets vigtigste aspekter. Fokuser på at give et bredt overblik frem for at bruge mange paragraffer på et enkelt element af scenarier. Det vigtigste er i sidste ende om vi forstår hvad der kommer til at ske i spillelokalet, hvad spillerne kommer til at føle, gøre og opleve. Den ideelle længde af en synopsis kan variere en del alt efter hvor komplekst scenariet er og hvor meget der er at forklare, men én til to sider er ofte nok. Meget mere end det er sjældent berettiget.

Videre må man gerne kunne fornemme entusiasmen for idéen. En forståelse for hvad gør ideen fed og engagerende for spillerne at spille er en fordel. Undgå tilgengæld overdrevent praleri og lange manifester om hvad godt rollespil i virkeligheden er og hvordan alle andre scenarier er bras. 

Er du debutant forfatter og ikke bekendt med de scenarieansvarlige, kan du inkludere lidt information om hvad du  ellers har lavet og arbejdet med i rollespil sammenhæng så vi får et indblik i dit erfaringsniveau og stil. Det tæller IKKE ned at være uerfaren, da vi netop gerne vil have et forskelligartet hold af forfattere, få nyt blod og nye ideer ind i miljøet.

Scenariet behøver ikke at være testet eller nedskrevet allerede når synopsen sendes, det kan stadig være på idéstadiet, men det hjælper hvis der er indtryk af en klar vision for hvad det bliver til og at det bliver til noget.

Du kan også finde gode tips til at skrive en synopsis i podcasten “Scenariekernen” her.

Du kan også læse mere om formen i Mikkel Bækgaards beskrivelse her eller i Kristian Bach Petersens supplerende artikel om synopseskrivning her.

Synopserne udvælges som en samlet felt, så det er ikke kun den individuelle synopsis kvalitet der tæller, men også hvordan den passer ind i feltet.

Der udvælges ud fra diversitet i scenariefeltet. Vi vil rigtig gerne kunne tilbyde Fastavals deltagere en bred palette af rollespilsoplevelser. Alle der læser Fastavals program skulle gerne kunne finde mindst et scenarie, hvor de tænker – “Det her er lige noget for mig”. Vi tilstræber derfor en god bredde i forhold til bl.a. genre, tema, form, indhold og system – og også aldersgruppes scenarierne henvender sig til. Allerhelst vil vi gerne have både action, drama, sci-fi, fantasy, horror, socialrealisme, feel-good, dokumentar, live,, system og alt derimellem og derudover.

Vi kigger også efter en bred erfaringsspredning blandt forfatterne. Vi vil gerne have, at der hvert år er nogle debutanter, der får chancen for at prøve kræfter med scenarieskrivningen, så vi bliver ved med at få nyt blod ind i forfatterfeltet. Vi vil også gerne have, at der er nogle forfattere med et scenarie eller tre under bæltet, der får chancen for at udvikle videre på deres evner. Endelig vil vi også godt have, at der er nogle rigtig garvede forfattere der skriver, blandt andet for at de kan dele deres erfaringer til workshops, osv.

Der kigges også lidt på sprog og nationalitet. Vi er rigtig glade for de internationale forfattere og vil om gerne have nogle med på næste års program, samtidig med at der bibeholdes en rigelig mængde scenarier på dansk.

Vi kigger selvfølgelig også på kvaliteten af selve scenarieidéen fortolket gennem synopsen. Vi evaluere på om vi tror ideén er moden nok til at kunne blive til et scenarie på den givne tid, om det bliver til et solidt produkt og vil blive fedt at spille. Formidling er også en faktor. Et par komma- og slå-fejl er ikke en fordømmende faktor, men hvis synopsen ikke er sprogligt godt nok formidlet til at vi kan forstå hvordan spillet skal foregå, kan vi heller ikke stole på forfatteren kan formidle et scenarie til sine spilledere.

Bliver du udvalgt til at skrive et scenarie til Fastaval, forventer vi at du gør dit bedste for at levere et solidt scenarie. Det kræver både tid og energi at skrive et godt scenarie. Du/i behøver ikke just tage orlov fra studiet eller jobbet, men forvent at det vil indkassere noget af din fritid. Plotstrukturer og design spørgsmål vil hjemsøge dine tanker det næste halve års tid. Det er en del af det sjove. 

Til gengæld får du mulighed for at blive en del af et enestående, kreativt miljø, med erfaring og inspiration bygget op over årtier. Du kan møde den brogede flok af forfattere og scenarier, spare og blive udfordret på hvad rollespil er og kan, og få udviklet din idé i retninger du måske ikke havde forventet. Det er ikke usandsynligt du vil få venner for livet i processen og udvikle en bredere smag og værdsættelser af rollespil som medie. De scenarieansvarlige er med i processen og vil gøre deres bedste for at hjælpe med at få scenariet ind over mållinjen. Otto dommerne giver grundig feedback på scenariet,håbet om en gipspingvin og holdlæggerne garanterer mindst fem afviklinger af dit scenarie. Det er ikke svært på Fastaval at fange sine spillere og spilledere og høre hvordan det er gået og få war stories. Og sidst er der selvfølgelig den grundlæggende glæde ved at lave kreativt arbejde, ved at skrive, og kæmpe med at gøre scenariet så godt som det kan blive. Det er ikke altid let at være scenarieforfatter, men altid engagerende.

Grundet aflysningen af Fastaval 2020 og i respekt for det store arbejder der ligger i at skrive et scenarie, blev det af bunkeren besluttet at give forfatterne et tilbud om mindst én afvikling af deres scenarie på Fastaval 2021. Det betyder at vi i år vil medtage færre synopser end vi plejer. Vi vil dog stadig rigtig gerne have et stort & diverst felt af nye scenarier og forfattere, så hold endelig ikke tilbage med sende synopserne. Vi håber også at forfatterne fra 2020 vil arbejde videre med deres scenarier og bakke op om det nye hold og det kreative miljø frem mod næste år. Du kan læse mere om bunkerens beslutning her.

De scenarieansvarlige for Fastaval 2021 og 2022

Det er de scenarieansvarliges opgave at sikre deltagerne på Fastaval de bedst mulige rollespilsoplevelser. Dette gøres bl.a. ved at sørge for workshops, sparring og moralsk opbakning til forfatterne i løbet af hele skriveprocessen fra idé til færdigt scenarie.

Det er også de scenarieansvarlige, som på baggrund af de indsendte synopser udvælger hvilke rollespilsscenarier der, kommer på programmet til Fastaval 2020. Som i det meste af Fastaval organisation er det ikke en post på ubestemt tid, men typisk en ny duo hvert andet år.

Kontakt: scenarieansvarlige@fastaval.dk

Marie Skouenborg har været på Fastaval siden 2013, og har skrevet et par scenarier og siddet med som Ottodommer en enkelt gang. Hun elsker rollespil der får begejstringen frem i spillerne, hvadenten det er legende samskabelse, dyb drama eller scenarier der emmer af kærlighed til genrer. Til hverdag arbejder hun en masse og nyder livet med brætspil og rollespil, kæreste, tvillinger, husdyr og alt det løse.

Mads Egedal Kirchhoff har skrevet en elve scenarier, plus det løse, til Fastaval og andre danske conner siden 2011 og har også håndteret synopser og forfattere på Viking-Con. Han elsker alt slags rollespil, fra den tunge socialrealisme over de grænseoverskridende formeksperimenter til fjollet action med robotter. Til hverdag er han softwareudvikler og nørd.