Et spil om privilegier, diskrimination, forhandling og underkastelse af magt. Nogle karakterer i spillet vil blive udsat for diskrimination. Der er ingen balance. Livet er bare sværere for nogle.

  • Varighed: 90-120 minutter

  • Antal spillere: 4-5

  • Sprog: Engelsk

Foromtale

Spillerne tager roller som rumvæsner, der er involverede i en kamp om magt.

Gå i skole for at blive uddannet. Få et job. Tjen penge. Køb mad og husly.

Men penge bruges også til at få magt. Den, der vinder en regel-auktion, kan beslutte at om den nye regel skal håndhæves eller ej. Spillerne kan frit kommer med trusler eller bede om bestikkelse i bytte for positiv forskelsbehandling.

Verden i sig selv er uretfærdig. De rumvæsner der har færre arme, øjne eller ingen øjestilke, bliver udsat for diskrimination. Deres udgangsposition vil være værre – normalt med færre penge og ringere uddannelse – og regler i spillet vil også være til ulempe for dem.

Er det muligt for den dårligst stillede karakter at vinde – selvfølgelig er det! – men kun hvis de arbejder hårdere, smartere og bedre. Samarbejd! Udnyt hver eneste fejl begået af de stærkeste karakterer. Sæt din lid til goodwill.

I modsætning til de ringest stillede, kan de karakterer med de mest fordelagtige træk nyde at ‘trampe’ på alle andre.

Om designeren

Født og opvokset i Mexico City, flyttede kunstneren Tiz Creel til London for at forfølge en MFA i kunst. Hun specialiserede sig i studier af spil og leg. Metoder, der er stærkt til stede i hendes kunst. “Leg” har været en tilbagevendende drivfaktor i hendes praksis, på grund af legens understøttende kraft og muligheder. Kort sagt – leg kan ødelægge og skabe på samme tid. Det er også betinget ikke kun af den individuelle oplevelse men af forholdet til andre (Hvis vi kan lege sammen, kan vi leve sammen). Drevet af forskning har Tiz deltaget i og skabt Live-action rollespils-oplevelser, brætspil og interaktive teater-lignende oplevelser i kunstsammenhæng.

”Jeg laver spil for at fremprovokerer noget transformativt og potentielt bidrage til den kulturelle udvikling af menneskeheden” – Tiz Creel.

Om designeren

Bez har været forelsket i spil det meste livet. Den måde hvorpå regler kan påvirke vores adfærd, skabe gode oplevelser og endda tilskynde til dyb overvejelse og effekt-ændring.

Hendes første masseproducerede spil blev Kickstartet i 2014, sendt ud året efter og derefter frigivet af Gigamic som ‘Yogi’ i 2017. Hun har også selv udgivet et par andre lettere spil: Kitty Cataclysm, flere spil til ELL-dæk, og det kommende +.

Bez fortsætter med at designe og udvikle spil med det formål at skabe glæde og underholdning, men arbejder nu også på Challenging Structures (et LARP om køn / kønsrepræsentation) samt Seize the Power.