Generationsskibet SP4X er landet på dens destination, planeten Blk_pt-4.x. Planen var egentlig at skibets fire fraktioner skulle stå for hver deres del i opbygningen af en ny civilisation, men noget gik galt. Måske var det AI’en der såede splid, måske bare dårlig planlægning. Nu kæmper de hver især for at tegne kulturen på den nye planet. SP4x er en blanding af børnespillet Sorteper, og et 4x Lite.

  • Varighed: 1,5 time

  • Antal spillere3-4

  • Sprog: Dansk eller Engelsk

Foromtale

SP4X er nemt at gå til og nemt at komme i gang med. Efter få runder har man styr på alle mekanismer, og så begynder man at se mulighederne. Når spillet slutter ved man hvordan man spiller, og har nye ideer om strategier til fremtidige spil.

Når man har tur, trækker spilleren et kort fra en modstander. Kortene indeholder spillets handlinger (Flyt & Udforsk, Byg, Mænder, Udnyt, Krig, Den store plan). Nu vælger spilleren om der skal spilles et enkelt kort, eller et par hvis man har det.

Et ENKELT kort er en begrænset version af den fulde handling. Et PAR er den fulde version af handlingen, og det er her der scores point. AI bruges sammen med et andet kort til at få lov til at lave en parhandling.

Ligesom i ægte sorteper er der flere af handlingerne der forrykker sig i værdi i løbet af spillet. AI’en er f.eks. meget attraktiv i starten, men ikke mod slutningen.

Spilbrættet bygges op under spillet af landskaber der udforskes. Alle typer felter har særkender, oftest i form af en ressource som kan høstes og bruges til at forbedre andre handlinger. Andre felter giver mulighed for bonuspoint, og endelig er der nogle levn fra en tidligere civilisation.

Der spilles to aldre hvor kortene blandes og deles ud på ny. Ca. midtvejs i en alder, speeder spillet op, og tvinger alle enkeltkort til at danne par, som alle kan udnytte (men ikke alle score). Anden alder er som regel meget hurtigere end første, da alt er udforsket.  Vinderen er den der har flest point ved slutningen af anden alder.

Om designeren

Morten Brøsted har deltaget i Fastavals bræspilskonkurrence siden 2013, hvor han har deltaget både i hovedkonkurrencen og BYG-ET-BRÆTSPIL, et format han virkelig elsker. Han arbejder på Østerskov Efterskole som matematiklærer. Han elsker onde spil med masser af interaktion og hvor man skal regne modstanderen ud, både ift spil han spiller, og designer.