Du er et af de få overlevende vogtertræer i en forladt skovfri ødemark.
Lad dine rødder brede sig ud og gøde grundlaget for en ny skov i både symbiose
og konkurrence med det evigt sammenfiltrede net af dine modstanderes rødder.

  • Varighed: 90-150 min

  • Antal spillere2-4

  • Sprog: Engelsk

Foromtale

Tangle er et komplekst strategispil, designet til at maksimere spillerinteraktionen. Spillets økosystem og infrastruktur er formet fuldt ud af spillernes handlinger, herunder genopfyldning af ressourcer og vedligeholdelse. Så selvom du i spillet konkurrere direkte mod de andre spillere, vil dine handlinger ofte gavne dine modstanderes gevinst og muligheder.

Spillets elementer:

  • Worker placement. Dine arbejderes “rødder” går ud fra træerne for at samle ressourcer og udføre andre handlinger.
  • Områdekontrol. Du renser den brændte jord og spirer nye marker, buske og mægtige træer og erobrer måske der igennem en plads til at gøre brug af en modstanders sø.
  • Interaktion mellem mekanismerne. Spillefelter er krydspunkter i imellem områdekontrol hex felter, og flere af de mulige synergier udløses med placeringsmønstre omkring dem.
  • Stabling af “arbejdere”. Rødderne kan placeres over andre rødder, hovedsageligt til gavn for roden i bunden, men der kan tilføjes mere interaktionsmekanik fra kort gennem hele spillet.
  • Ingen “runder”. En handling er at flytte en af ​​dine rødder til et nyt sted. Arbejdere vil ikke gå “tilbage” i retning, og hele spillepladen er spilleområdet. Kapløbet om flere arbejdere handler altså om at kontrollere områder på spillepladen, og ikke om at få flere handlinger.
  • Spillerhandlinger styrer genopfyldning af ressourcer, såvel som typen og hyppigheden af ​​vedligeholdelse. 
  • Hemmelige vinderbetingelser. Du trækker tilfældigt et par muligheder for sejrs-kriterier i starten af ​​spillet. Når en af ​​dem er opfyldt, vinder du straks. Der er ingen andre scoringsmekanismer.

Alt i alt er Tangle et spil for spillere, der kan lide at udvikle deres økonomi og lave langsigtede strategiske planer, mens de skal tilpasse sig et skiftende netværk af muligheder og tilbageslag.

Om designeren

Jeg er en skolelærer og spildesigner fra Sverige. Idéer til spilmekanismer og spiller-interaktioner holder aldrig op med at svirre i mit hoved.
Jeg har et enkelt bræspil – “Springvikarierna” (“Gig-workers”) udgivet på svensk, og et andet er underskrevet til udgivelse i 2022. Dette er mit første bud på et mere massivt Euro-spil. Tangle har udviklet sig langsomt i mere end fem år. Jeg er så spændt på endelig at dele det med verden.