Ten Minute Towns er et campaign/legacy drevet flip n’ write spil, hvor hvert kapitel kan spilles på ca. 10 minutter. Gameplayet er inspireret af digitale city building spil som SimCity, Pharaoh, Caesar og lignende, med en fortløbende historie, med nye spilmekanikker og udfordringer, som introduceres undervejs.

  • Varighed: 60-90 minutter (med forklaring af regler, flere kapitler & feedback)

  • Antal spillere2-5

  • Sprog: Engelsk

Foromtale

Velkommen Guvernør!
Nyt og frugtbart land venter dig i Det Gamle Vesten. Få gang i din produktion og tiltræk nye borgere. Men vær varsom: Som spillet skrider frem, vil du blive sat overfor nye udfordringer i hvert nyt kapitel. Bliver dine byer de mest velstående i Det Gamle Vesten?

Hvad er det?
Ten Minute Towns er et campaign/legacy drevet flip n’ write spil, hvor hvert kapitel kan spilles på ca. 10 minutter. Gameplayet er inspireret af digitale city building spil som SimCity, Pharaoh, Caesar og lignende, med en fortløbende historie, med nye spilmekanikker og udfordringer, som introduceres undervejs.

Hvordan spiller man?
I hvert kapitel skal spillerne udfylde deres egen spilleplade på 5×5 felter, der er delt op i retningerne: Nord, Syd, Øst og Vest. I hver runde vendes et kort fra bunken, som dermed afslører både en retning (N, S, Ø, V) på det vendte kort, samt et symbol på bagsiden af det øverste kort i bunken. Alle spillere skal herefter på samme tid tegne symbolet på deres spilleplade i den angivne retning – med et lille twist, da nogle felter felter kan udfyldes fra flere retninger (f.eks NØ, SV osv.) og midterfeltet fra alle retninger (N, S, Ø, V).

Den største udfordring ligger i at bestemme hvor de enkelte symboler skal tegnes, da de alle kan have indflydelse på hinanden, og derfor ultimativt hvor mange point, og hvor mange penge du tjener i et kapitel. Som et kapitel skrider frem, bliver udfordringen med dette større og større.

Om designeren

Jeg har designet brætspil siden 2012, og mit første udgivne spil, Ka Pai, blev lanceret af White Goblin Games ved SPIEL i Essen i 2019. Yderligere tre andre spil er på kontrakt, og udkommer i 2020-2021.

Det er meget svært for mig at separere mit private liv fra min brætspilshobby. Jeg lever, ånder, og tænker på brætspil, i en eller anden kontekst, hele tiden. Her er nogle eksempler:

  • I år er det 4. år i træk jeg arrangerer Game Rush (48 timers brætspilsdesignkonkurrence) på Fastaval.
  • Jeg har startet og drevet en online brætspils-shop ud af min lejlighed i Aarhus.
  • Jeg har hjulpet med at udtænke og planlægge grundfundamentet for Aarhus Brætspilsfestival, før den åbnede op første gang – og jeg hjælper fortsat med at arrangere den.
  • Jeg arrangerer Lystrup Brætpsilscafé, plus foreningen der afvikler dens aktiviteter i forstaden Lystrup, hvor jeg også bor i dag.
  • Jeg arrangerer ‘Designer Retreats’ for både kendte og nye designere 2-3 gange om året.
  • Alt dette tager jeg med mig i mit arbejde på Aarhus Brætspilscafé, hvor jeg bla. udvælger hvilke spil der skal på hylderne – både til at spille i caféen, samt hylderne med spil til salg.