Kommende workshops 2023
Lørdag d. 6. maj 2023 holder de scenarieansvarlige Nina og Danny Scenarieideernes Dag i Valby, hvor alle der har lyst kan mødes og udvikle scenarieideer. Der vil være særligt fokus på Fastaval scenarier, men alle ideer er velkomne.
Dagen er tiltænkt til både deltagere som gerne vil udvikle en eksisterende ide, deltagere som endnu ikke ved, hvad de kunne tænke sig at skrive og deltagere som bare er nysgerrige og har lyst til at lege eller bare vil komme og hænge ud.
Både nye og erfarne forfattere er mere end velkomne!
I løbet af dagen vil der dels være workshops med fokus på ideudvikling og test af enkeltelementer i et scenarie og dels vil der være et hangout space, hvor man kan hænge ud, snakke, skrive eller blive inspireret. Læs mere på Facebook begivenheden her.
Kan du ikke komme med til ide-dagen i Valby, bliver et lignende arrangement afholdt i Aarhus, d. 27. Maj 2023. Se begivenhed her.
Der bliver ligeledes afholdt en sparrings-aften online på Discord, d. 10. Maj 2023. Se begivenheden her.
Hvad er Fastavalrollespil?
Rollespil er en kerneaktivitet på Fastaval og kongressen har en helt unik tradition, for at skrive og designe rollespil. Et rollespil på Fastaval bliver oftest kaldt for et scenarie. Et fastavalscenarie er kendetegnet ved, at det er en nedskreven rollespilsoplevelse for 2+ deltagere, der for det meste varer det mellem 2-6 timer.
Fastavalscenarier er ikke bundet af specielle genrer, systemer eller formater. Det betyder på ingen måde, at der ikke er plads til systemrollespil og terningrul på Fastaval, men som forfatter skal du forberede dig på, at folk helst skal kunne deltage i dit scenarie, uden forberedelse eller kendskab til et bestemt system, en bestemt rollespilsverden eller en bestemt genre.
De fleste Fastaval scenarier er table top rollespil, men vi vil også meget gerne have liverollespil på programmet! Fastaval liverollespil kan være minimalistisk uden brug af kostumer eller rekvisitter, men hvis du har vilde ideer så snak med os om hvad der er muligt. Rekvisitter eller andet udstyr er som udgangspunkt noget du selv skal skaffe.
Rollespil på Fastaval har en enorm diversitet både i udformning og indhold og Fastaval er et godt sted at lave rollespil, hvis du har lyst til at eksperimentere lidt med rollespil som medie, men vi vil også rigtig gerne have klassisk systemrollespil.
Scenarierne kan både være gravalvorlige, fantasyfyldte eller action-eventyrkommedier og her er plads til alt fra Call of Cthulhu, investigation, kærlighedsfortællinger, surrealisme og historisk drama.
Hvis du er interesseret i at se et fastavalprogram, så kan du få et overblik over sidste års scenariefelt her.
Scroll ned for at læse mere om synopser og hvordan du bliver scenarieforfatter
For at blive scenarieforfatter
Hvis du vil skrive et scenarie til næste års Fastaval, skal du senest den 1. September 2022 sende en synopsis til scenarieansvarlige@fastaval.dk.
En synopsis er en kort tekst på 1-2 sider, der opridser scenariets historie, struktur og særtræk. Synopsen er det sted, hvor du forklarer os hvad spillerne vil få for en oplevelse og hvorfor det bliver fedt at spille. Det er ud fra synopsen at vi udvælger hvilke scenarier der skal med på næste års Fastaval.
Workshops og sparring
I løbet af sommeren og efteråret vil de scenarieansvarlige afholde en række workshops (nogle online, andre fysiske) som behandler forskellige dele af det at skrive scenarier og processen omkring. Dette er både for nye og erfarene forfattere.
For de scenarieforfattere der kommer med i årets Fastaval felt vil der være mulighed for at få en sparringspartner som kan hjælpe og give feedback under scenarieskrivningsprocessen.
Læs mere om det og workshop datoer i nedenstående faneblad.
Deadlines
Synopserne skal sendes til de scenarieansvarlige Nina Runa Essendrop og Danny Wilson på mailadressen: scenarieansvarlige@fastaval.dk senest torsdag den 1. september 2022 kl. 23.59.
Vi sender svar tilbage omkring den 7. september. Kort tid efter præsenterer vi feltet på Fastaval.dk.
De færdige scenarier skal afleveres til de scenarieansvarlige senest onsdag d. 1. februar 2023 kl. 23.59.
April-august: Synopsissparring (mest for nye forfattere)
Hvis du ikke har skrevet scenarie til Fastaval før, vil vi meget gerne sætte dig i kontakt med en synopse-sparringspartner. Det vil sige, at der er en erfaren Fastaval-forfatter, der kan hjælpe dig, ved for eksempel at læse din synopsis igennem og komme med konstruktiv kritik. De nærmere detaljer for samarbejdet aftaler I selv. Send os en mail på scenarieansvarlige@fastaval.dk, hvis du er interesseret.
Juli-August: Synopsisworkshops
Inden deadline for aflevering af synopsis vil der blive afholdt synopsis både online og offline.
De første workshop er idésparring, hvor alle har mulighed for at udvikle på deres ide sammen med workshoppens øvrige deltagere. Hold øje med Fastavals facebook, eller skriv til hos på mail.
Fastaval Scenarier 101 (d. 14/7, online)
Vi fortæller om Fastaval scenarier, hvordan man ansøger om at skrive, processen og de praktiske krav til scenarierne og hvorfor det er spændende at skrive til netop dette medie. Workshoppen er særligt tiltænkt nye forfattere, men alle er selvfølgelig velkomne!
Ideworkshoppen (d. 4/8, København & d. 15/8, online)
Her må i gerne medbringe et udkast til jeres synopsis i tre eksemplarer, sådan at der kan arbejdes med synopserne ud fra noget konkret.
September – februar: Scenariesparring
Såfremt din scenarieidé bliver udtaget til Fastaval 2023 hjælper de scenarieansvarlige gerne med at skaffe dig en erfaren sparringspartner til næste del af skriveprocessen. Vi samler også årets forfatterfelt i en facebookgruppe, hvor I kan udveksle idéer og andet med hinanden. Deadline for aflevering af scenarie er d. 1. februar.
Hvordan vinder du scenariet (d. 15/9, online)
En get-together for unge og nye forfatter, hvor vi taler om hvordan man får en god oplevelse med at skrive scenarie, også når man ikke har prøvet det før, deler historier om alle de fejl vi selv har lavet gennem tiden, og svarer på alle spørgsmål der måtte være.
Få styr på processen (d. 22/9, online)
Der er mange måder at have en god process med skrive til fastaval. Vi gennemgår nogle af dem, snakker om hvad de er gode til, og hjælper hinanden til at få lagt nogle gode planer.
Leg med virkemidler (d. 13/10, muligvis online)
Hands on workshop med fokus på hvordan du bruger virkemidler til at understøtte dit scenarie. Prøv ideer af til forskellige virkemidler og vær med til at eksperimentere med andres ideer.
Forfatterweekend (d. 11-13/11)
Så er det nu der er mulighed for at møde de andre forfattere til Fastaval 2023. ALEA sponsorerer en hytte, og de scenarieansvarlige og deres fantastiske køkkenhold står for planlægning af det praktiske. Weekenden igennem vil der være workshops, hygge og tid til at skrive på dit scenarie.
En synopsis er et kort skriv der forklarer scenariets særtræk, hvorfor det er fedt, og hvad spillerne vil få for en oplevelse ved at spille det. Den skal indeholde følgende fakta:
- Titel, det er behøver ikke være den endelige titel på scenariet.
- Type af rollespil, De fleste scenarier er enten fuldlængdescenarier (4-6 timer) eller novellescenarier (maksimum 2 timer), men det kan også være at du skriver et liverollespil, et helcon-scenarie eller bare springer rammerne for formen.
- Genre
- Beskrivelse, typisk 1-2 sider generel beskrivelse af verdenen, regler, plot, stemning, karakterer og hvad der ellers relevant. Læg især vægt på hvilken oplevelse spillerne vil få ud af det og brug ikke for mange ord på sindrige baggrundsdetaljer, vi har kun brug for et overblik. Du kan læse flere tips til synopsen herunder.
- Stikord, om scenariets genre/spillestil/setting eller lignende
- Antal spillere
- Antal spilledere, typisk er der én, men scenarier kan også have flere eller ingen alt efter hvilken type rollespil du laver
- Forventet spilletid
- Personlige information, navn, mail og tlf. nr. på alle deltagende forfattere. (Det er muligt at skrive under pseudonym, men de scenarieansvarlige skal stadig vide hvem du er)
- Evt. en kort introduktion af dig selv, hvis du er debutant og ikke kender de scenarieansvarlige, må du gerne inkludere lidt information om, hvad du ellers har lavet og arbejdet med i rollespilsammenhæng. Det tæller PÅ INGEN MÅDE ned at være uerfaren, men vi vil meget gerne have et indblik i dit erfaringsniveau og din rollespilsstil. Det er vigtigt for os, at vi får en god erfaringsspredning på blandt vores forfattere, så vi hele tiden får nyt blod og nye ideer ind i miljøet omkring fastavalscenarierne.
- Evt. en kort 1-2 sætnings pitch til at lægge på fastaval.dk hvis scenariet godtages. Du kan også lade de scenarieansvarlige om at skrive dette.
Her kan du læse tre eksempler på gode synopser indsendt til Fastaval
En synopsis er et overblik over din scenarieide som giver de scenarieansvarlig et godt grundlag at bedømme den. En synopsis behøver ikke gå i meget specifikke detaljer, forklare hele plottets forløb eller alle karakterers baggrundshistorie. I stedet skal du fokusere på at berøre alle scenariets vigtigste aspekter. Du skal få de scenarieansvarlige til at forstå, hvad der kommer til at ske i spillelokalet og hvad spillerne kommer til at gøre og opleve i løbet af scenariet.
Vi elsker når vi kan fornemme entusiasmen i din idé og når du kan fortælle os, hvad der gør rollespillet til en god og engagerende oplevelse. Til gengæld må du gerne undgå overdrevent praleri og lange manifester om hvad godt rollespil er, ligesom vi heller ikke ønsker at du taler negativt om andre scenarier.
Når du sender en synopsis ind, behøver scenariet ikke at være testet eller tilnærmelsesvis nedskrevet. Langt de fleste scenarier er kun på idéstadiet, når der er synopsisdeadline, men vi vil gerne have et klart indtryk din vision. Ideen skal være ligge håndfast nok til at vi kan tror på at scenariet realistisk set kan blive færdigt til tiden.
Vil du have gode ekstra-råd til din synopsis, kan du møde op til en af synopsisworkshopsne eller lytte til podcasten Scenariekernen her. Du kan også læse mere om formen i Mikkel Bækgaards beskrivelse her eller i Kristian Bach Petersens supplerende artikel om synopseskrivning her.
På Fastaval strækker vi os langt for at få plads til alle slags ideer, men der er dog visse begrænsninger og rammer, som du skal være opmærksom på, hvis du overvejer at skrive til Fastaval.
- Scenariet skal kunne afvikles på Fastaval. Langt de fleste scenarier, spilles i et klasselokale på Mariagerfjord Gymnasium, hvor den eneste scenografi er borde og stole. Der er dog også plads til rollespil i Fastaval fællesområder eller i naturen bag gymnasiet. Vi går langt for at imødekomme skæve ideer, der leger med rollespilsformen, men du skal forberede dig på, at Fastaval ikke ejer kostumer, props eller lys, som du kan bruge. Al ekstra scenografi og props, du vil inkorporere i dit scenarie, skal du som udgangspunkt have med selv.
- Scenariet skal skrives ned. Et fastavalscenarie kan fylde alt mellem 10-100 sider og fungerer som en slags manual til dine spillederne (gm’er). Fastaval forsøger at garantere minimum fem afviklinger af hvert scenarie, fordelt på to blokke (undtagen i specielle omstændigheder som f.eks. store livescenarier). Derfor skal rollespillet kunne læses, forstås og køres af en eller flere spilledere, eller af spillerne selv. Den nedskrevne tradition er også en vigtig del af at udvikle og styrke kvaliteten af rollespil på Fastaval. På hjemmesiden Alexandria har du fri adgang til fastavalscenarier gennem mange år, som kan læses, læres af og spilles igen og igen.
- Scenariet er automatisk med i Otto-konkurrencen. Det betyder at dit scenarie vil blive læst og bedømt af et dommerpanel, der ligeledes vil give dig god feedback efter Fastaval. Læs mere om Otto-konkurrencen her.
- Scenariet skal skrives specifikt til Fastaval. Fastaval er stolt af sine premierescenarier og vil gerne incentiverer til at nyt rollespil bliver skabt, så der godtages ikke rollespil, som er skrevet til andre kongresser eller lignende events. Vi ser dog gerne genfortolkninger eller fyldige omskrivninger af gamle scenarier, ligesom det også er tilladt at spilteste på andre conner.
- Du skal så vidt muligt skaffe fem spilledere til dit scenarie. Der er altid mangel på spilledere og der ligger et kæmpe arrangørarbejde i at skaffe nok til at alle forfattere kan få de ovennævnte fem+ hold og spillerne kan få deres prioriteter opfyldt. Hvis du er ny forfatter skal du ikke lade dig afskrække, vi har et par dygtige spillederansvarlige der hjælper, vi kræver kun du gør dit bedste for at skaffe spilledere. For rutinerede og godt netværkede forfattere forventes det at de finder de fem spilledere selv.
- Det er tilladt at sende mere end én synopsis. Vi anbefaler dog at du fokuserer på at skærpe én scenarieidé frem for sende mange løse. Kvantitet hjælper ikke nødvendigvis på chancen for at blive udvalgt.
Det er Fastavals scenarieansvarlige som har det ansvar og privilegie at læse de indsendte synopser og udvælge scenarierne, som kan præmiere på Fastaval. Scenarierne udvælges som et samlet felt. Vi kigger altså ikke kun på den individuelle synopsis kvalitet, men også hvordan din idé passer blandt de andre.
Først og fremmest udvælger vi ud fra et ønske om diversitet i scenariefeltet. Vi vil rigtig gerne tilbyde Fastavals deltagere en bred palet af rollespilsoplevelser. Alle der læser Fastavals program skulle gerne kunne finde mindst et scenarie, som de rigtig gerne vil spille. Vi tilstræber en god bredde i forhold af genrer, temaer, former, indhold og systemer. Ligesom vi også kigger på hvilke aldersgrupper scenarierne henvender sig til. Allerhelst vil vi gerne have både terninger, action, drama, sci-fi, fantasy, horror, socialrealisme, feel-good, historisk, live og alt derimellem og derudover.
Vi går også efter en god spredning i forfatternes erfaringsniveau. Hvert år giver vi aktivt plads til debutanter, der får chancen for at prøve kræfter med scenarieskrivningen, så vi bliver ved med at udvikle forfattermiljøet. Vi vil naturligvis også gerne have forfattere med en to-tre scenarier under bæltet, der får chancen for at udvikle sig yderligere. Endelig skal der også være plads til de garvede forfattere, som ud over deres scenarier også bidrager ved at dele deres erfaringer til workshops og forfatterweekenden.
Fastaval er ikke kun for danskere og derfor kigger de scenarieansvarlige også på sprog og nationalitet. Vi er glade for internationale forfattere, der viser interesse i Fastaval og derfor går vi efter der i hvert fald er en håndfuld scenarier med fra udlandet, selv om majoriteten skrives på dansk.
Vi kigger selvfølgelig også på kvaliteten af scenarieidéerne, som de fremstår i synopsen. Vi snakker især om, hvorvidt ideén er moden nok og om vi tror på at den, inden for tidsrammen, kan blive til et solidt produkt, der vil blive fedt at spille på Fastaval. Formidling er også en faktor. Små sproglige fejl er ikke noget vi bidder mærke i, men hvis vi ikke kan forstå, hvordan spillet skal foregå, så kan vi heller ikke stole på at forfatteren vil være i stand til at formidle et helt scenarie.
Hvis du har en idé til et fastavalscenarie skal du, som det første, skrive og indsende en synopsis til Fastavals scenarieansvarlige. Scenarieåret begynder som regel allerede inden eller omkring sommerferien, hvor de scenarieansvarlige kommer med et call-for-synopses, som meldes ud på Fastavals Facebook-side, vores twitter og her på hjemmesiden. I september bliver der så udvalgt omkring 30 scenarier, som får præmiere på Fastaval. Der er ofte stor interesse for at skrive til Fastaval og derfor har vi desværre ikke plads til alle de synopser vi får tilsendt. Er du ny forfatter så må du endelig ikke fortvivle – vi vil også rigtig gerne have debutanter!
Hvis du gerne vil have hjælp til at formulere din synopsis, så afholder Fastaval op til synopsis-deadline en række workshops (både fysisk og online). Her kan du få sparring, møde andre potentielle forfattere og snakke din idé igennem med arrangørerne.
Hvis din synopsis bliver udvalgt til årets felt, så tilbyder Fastaval yderligere hjælp, skulle du ønske det. Du kan få tildelt en sparringspartner, som er en erfaren fastavalforfatter, der hjælper dig til at udføre din idé bedst muligt. Du vil også blive inviteret til workshops og til den årlige forfatterweekend, hvor du kan mødes til hygge og sparring, med de øvrige forfattere.
I løbet af året, frem til påske, sørger de scenarieansvarlige for at være i kontakt med dig, ligesom du kan kommunikere med de andre forfattere i en lukket gruppe på Facebook.
Ud over selve scenariet forventes det også, at du afleverer en kort foromtale til hjemmesiden. Den har deadline i starten af januar og skal fungere som en slags reklame og info om dit scenarie, så Fastavals deltagere kan se, om det er et rollespil de gerne vil tilmelde sig. Selve deadlinen for aflevering af dit scenarie, falder oftest i slutningen af januar eller starten af februar, alt efter hvordan påsken ligger.
Hvis du har spørgsmål om fastavalscenarier, eller hvis du har en idé, som ligger uden for de vanlige rammer på Fastaval, så skal du være mere end velkommen til at kontakte Danny og Nina, som er de scenarieansvarlige for 2023 og 2024.
Bliver du udvalgt til at skrive et scenarie til Fastaval, forventer vi at du gør dit bedste for at levere et solidt scenarie. Det kræver både tid og energi at skrive et godt scenarie. Du/i behøver ikke just tage orlov fra studiet eller jobbet, men forvent at det vil indkassere noget af din fritid. Plotstrukturer og design spørgsmål vil hjemsøge dine tanker det næste halve års tid. Det er en del af det sjove.
Til gengæld får du mulighed for at blive en del af et enestående, kreativt miljø, med erfaring og inspiration bygget op over årtier. Du kan møde den brogede flok af forfattere og scenarier, spare og blive udfordret på hvad rollespil er og kan, og få udviklet din idé i retninger du måske ikke havde forventet. Det er ikke usandsynligt du vil få venner for livet i processen og udvikle en bredere smag og værdsættelse af rollespil som medie. De scenarieansvarlige er med i processen og vil gøre deres bedste for at hjælpe med at få scenariet ind over mållinjen. Otto dommerne giver grundig feedback på scenariet og håbet om en gipspingvin. Holdlæggerne garanterer mindst fem afviklinger af dit scenarie. Det er ikke svært på Fastaval at fange sine spillere og spilledere og høre hvordan det er gået og få war stories. Og sidst er der selvfølgelig den grundlæggende glæde ved at lave kreativt arbejde, ved at skrive, og kæmpe med at gøre scenariet så godt som det kan blive. Det er ikke altid let at være scenarieforfatter, men altid engagerende.
Fastaval har to scenarieansvarlige og det er vores opgave at sikre deltagerne på Fastaval de bedst mulige rollespilsoplevelser, samt at sørge for, at Fastavals forfattere alle får en god oplevelse med at skrive deres scenarier. Først og fremmest er det os som udvælger årets scenariefelt, men det er også vores opgave at arrangerer workshops til forfatterne, sørge for sparring og komme med moralsk opbakning i løbet af hele skriveprocessen fra idé til det færdige scenarie.
At være scenarieansvarlig er ikke en post man sidder på i ubestemt tid. Typisk står en ny duo klar hvert andet år, til at overtage fra de gamle arrangører. På den måde sikrer vi at Fastavals program hele tiden udvikler sig og giver plads til nye holdning og prioriteter.
Hvis du har spørgsmål til scenarierne eller gerne vil høre mere så er du velkommen til at kontakte os her: scenarieansvarlige@fastaval.dk
Hvorfor er der kun plads til 30 scenarier på Fastaval?
Antallet af scenarier på Fastaval har to forklaringer. For det første, er Fastaval begrænset af antallet af de spillokaler, vi har adgang til på Mariager Fjord Gymnasium. For det andet, bliver det prioriteret fra Fastavals side, at hvert scenarie skal have så mange afviklinger som muligt. Det tager tid og frivillige kræfter at skrive et fastavalscenarie og derfor vil Fastaval hellere have færre scenarier, der så i tilgift kan blive spillet mere.
Hvem bestemmer hvilke scenarier der kommer med?
Det er de scenarieansvarlige, der står for at udvælge årets felt til Fastaval. De scenarieansvarlige er arrangører på Fastaval, som sidder for to år. De arbejder for at skabe en god spredning og diversitet blandt scenarierne, så der er noget for alle at spille. Du kan læse mere om deres udvælgelsesproces herunder på siden.
Hvorfor kan jeg ikke indsende mit færdige rollespil som synopsis?
Der har været år, hvor Fastaval har modtaget 70+ synopser, hvilket i sig selv er enormt meget læsemateriale for de scenarieansvarlige og færdige scenarier ville kun give dem endnu mere arbejde. Synopsisformen er til, for at de scenarieansvarlige let kan danne sig et overblik alle scenarieideerne og derigennem udvælge det bedst samlede felt. Selv om du måske oplever det som irriterende dobbeltarbejde, skal du altså stadig skrive en synopsis, selv om du måske allerede er langt med dit skrevne rollespil.
Kan jeg tage mit eget rollespil med på Fastaval uden synopsis og scenariekonkurrencen?
Fastaval er et stort sted og hvert år er der masser af deltagere, som kommer for at spille deres egne rollespil og kampagner, uden om scenariekonkurrencen og det officielle fastavalprogram. Det er der heldigvis masser af hjerterum til, men det forgår ofte i fællesområderne på gymnasiet, da Fastaval bruger klasselokalerne til programsatte aktiviteter.
De scenarieansvarlige for Fastaval 2023 og 2024


Nina Runa Essendrop & Danny Wilson har hver skrevet flere international anerkendte fastaval-, live-, og blackbox-scenarier, siden deres fastavaldebut i henholdsvist 2012 og 2013. De har glædet sig som små børn til at få lov til at hygge om det nye hold forfattere og værne om det fantastiske fællesskab der er omkring fastavals scenarieskrivningstradition.
Kontakt os på: scenarieansvarlige@fastaval.dk