Ny på Fastaval

Denne side indeholder svar på nogle af de spørgsmål vi oplever nye deltagere eller forældre har. Du altid kan kontakte os med andre spørgsmål på info@fastaval.dk. Du kan også stille spørgsmål på vores Facebook side.

 

Kort om Fastaval

Fastaval er en kongress, der fejrer rollespil, dog brætspil fylder også meget. Men det er mange flere aktiviteter end de to. Der er scenarieskrivningkonkurrence, brætspilsdesignkonkurrence, Magic the Gathering, Pathfinder, Warhammer, Hinterlandet, workshops, og Fastaval Junior. Fastaval er også et socialt forum hvor over 800 rollespillere fra Danmark og hele verden i alle aldre mødes.

 

Arrangører

  • Bunkeren – Hovedarrangørgruppen kaldes Bunkeren og ledes af Generalen. På kongressen kan du genkende den vagthavende general på det blå skråbånd, hun eller han bærer.
  • Infonauterne – I Informationen skal man checke ind når man ankommer og her kan man stille alle de spørgsmål, man kunne have på selve kongressen. Arrangørerne i Informationen kaldes infonauter, og infonauterne er dem, der hjælper med at sætte rollespillene igang. Du kan genkende dem på deres orange t-shirts.
  • Brandvagten – Dette team sidder brandvagt i de små timer i døgnet, når vi andre sover. De har sorte veste og er utroligt glade for Hello Kitty. De er at finde udenfor sovesalen.
  • Dirtbusters – Man rydder selvfølgelig op efter sig selv, men rengørring står Dirt Busterne for under kongressen. Dirt Busterne er en spøjs størrelse; de er meget synlige og kan finde på at synge højt. De gør en leg ud af at gøre rent og gør det i arbejdstøj med fest-tilbehør.
  • Alt det andet – Derudover er der en lang række arrangører, alt fra spillederne til kiosk til Otto fest til ungdomsområdet og Fastavals egen TV.

 

Tilmeldingen

Inden du tilmelder dig, er det en god ide, at læse årets rollespil, brætspil og andre aktiviteter igennem. Så kan du under selve tilmeldingen udvælge det, du synes lyder spændende.

Når du tilmelder dig, har du mulighed for at vælge “pakkeløsning”. Det betyder, at du køber en billet til hele Fastaval inkl. overnatning i sovesal, morgenmad og aftensmad (du kan vælge mellem vegetar og ikke-vegetar) alle dage. Du får også adgang til den afsluttendeOtto-fest og medlemskab i ALEA, foreningen bag Fastaval.

Du kan også selv vælge at udfylde, hvad du ønsker, hvis du for eksempel kun kommer nogle dage eller ikke ønsker morgenmad på bestemte dage.

 

Når du tilmelder dig aktiviteter, vil du se, at du tilmelder dig, ved at sætte prioriteter udfra scenarierne. Det skal du, fordi det ikke er et først til mølle system. Vi har et team af holdlæggere, der skemalægger fordelings-puslespillet, så alle får så mange ønsker opfyldt som muligt.

 

I tilmeldingen skal du også tilmelde dig en GDS-tjans. GDS står for ‘gør det selv’, og det forventes at alle deltagere er klar på at tage en tjans, hvis de ikke er arrangører, spildesignere eller spilledere. En tjans kan f.eks. være at hjælpe med opvasken, stå i café eller tage en brandvagt.

I tilmeldingen kan man vælge hvilken type man ønsker at have, og hvis der er noget vi skal tage højde for i fordelingen. Dine aktiviteter og din GDS-tjans vil aldrig blive lagt på samme tid GDS-tjanser kan være en god måde, at møde andre deltagere på. Er du under 18, vil du ikke blive givet en tjans, hvor alkohol kan forefindes.

 

Når dit Fastaval program er færdiglagt, vil du få en mail om, at du nu kan se, hvad du skal og hvornår. Du kan forvente, at det ligger klar ca. en uge før Fastaval. Vær opmærksom på, at der kan ske mindre ændringer på ting, som f.eks. din GDS-tjans, så husk at tjekke din deltagerseddel, når du ankommer på Fastaval.

 

Når du ankommer til Fastaval

1) Du starter med at checke ind. Det gør du i Informationen, hvor orange klædte arrangører står klar til at checke dig ind. Det gælder både for dig som besøger og skal ind på en dagsbillet og dig som er tilmeldt med en partoutbillet til hele Fastaval.

2) Så kan du gå til sovesalen, lægge dit sovegrej og hvad du ellers må have med dig. Har du i din tilmelding bestilt en madras, vil det stå på din deltagerseddel, og du kan, når du kommer hen til sovesalen, få den udleveret af Brandvagten.

3) Derefter går du tilbage til fællesarealerne, og så starter dit Fastaval rigtigt. Man kan f.eks. finde et brætspil i brætspilsudlånet, besøge en af butikkerne eller gør klar til de aktiviteter, man er blevet tildelt.

 

Vi hjælper hinanden

Fastaval arrangeres af en stor gruppe frivillige, som sørger for, at alt er, som det skal være Men tandhjulene kører rundt, fordi vi alle hjælper hinanden. Alle deltagere byder ind: Nogle designer spil, andre afholder aktiviteter, men langt de fleste tager en eller flere GDS-tjanser.

 

Derfor kan man altid spørge en anden deltager eller den nærmeste arrangør.  Du kan også altid spørg i informationen som er til for at hjælpe dig. I infoens åbningstid vil der altid være en infonaut klar til at hjælpe.

 

Mandag hvor Fastaval er ovre, vil lyset blive tændt i sovesalen, og vi pakker alle sammen vores sovegrej sammen, og stiller det der, hvor Brandvagten beder os om det. Det der måtte være til overs af morgenmad vil blive stillet frem, og alle kan få noget at spise. Derfra hjælpes vi alle med at rydde op og gøre rent. Hvis du ikke ved, hvad du kan hjælpe med, kan du altid gå til fællesområdet og få en opgave.

 

Reservekøen

Hvis du har en spilblok, hvor du ikke har en aktivitet men ønsker at spille rollespil, kan du stille sig i reservekøen. Reservekøen består af en nummer-rulle (som hos bageren), der hænges op ca. en halv time før spilstart. Med nummeret i hånden, kan du sætte dig ned i nærheden, og slappe af indtil spilstart begynder.

Hvis du ikke allerede ved, hvad du har lyst til at spille, kan det være en ide at bruge ventetiden på at læse foromtalerne til scenarierne. De typisk vil være hængt op i nærheden. Placeringen af reservekøen kan variere fra år til år, men er som regel i fællesområdet.Når spilstart begynder, vil en infonaut stille sig foran køen, og sige hvilke scenarier, der er ledige pladser på. Hun  vil stå for fordelingen og fortælle dig, hvor du skal gå hen.

At stille sig i reservekøen garanterer ikke, at man får en plads, på det man ønsker at spille eller at man får en plads, men mange får gode oplevelser ved at springe til i sidste øjeblik.

 

Fordelings-tombolaen

På din deltagerseddel står der, hvor og hvornår du skal være til din aktivitet. Husk at komme lidt inden. Hvis du har tilmeldt dig en holdopdelt aktivitet, vil du måske møde i et lokale, med alle de andre, der har tilmeldt sig det samme. En infonaut vil dukke op, og sørge for, at alle spilledere og spillere, der er tilmeldt er til stede.

Hvis alle er til stede, vil infonauten bede spillederne om at fordele alle i hold. Her har du mulighed for at sige, hvis du ønsker at spille sammen med din ven. Det er også helt i orden at sige, at man er ny eller træt eller hvad man nu kunne have på hjerte. Der vil så vidt muligt taget højde for det. Når du er blevet fordelt i et hold følger du med din spilleder ud til det lokale, som hun har gjort klart, og så går din aktivitet i gang.

 

 

PRAKTISK

Ankomst til Fastaval

Du skal selv sørge for at komme til Mariagerfjord Gymnasium. Adressen er:

Amerikavej 5, 9500 Hobro.

Bus nr. 1 og 2 kører fra Hobro Station. Vær opmærksom på, at det er påskeferie ,og der derfor kan være feriekørerplaner.

En privatperson har i en årrække arrangeret en bus, der kører fra København. Normalt opslås denne mulighed på Facebook, så følg med på eventet og Fastavals side.

 

Mad og drikke

Har du bestilt mad i din tilmelding vil du kunne se det på din deltagerseddel. Du skal bruge din deltagerseddel eller deltagerskilt, når du vil have mad.På din deltagerseddel står der, hvornår du kan hente din mad.

Morgenmaden er en morgenmadsbuffet og aftensmaden bliver udleveret til dig, begge i fællesområdet. Stregkoden på dit skilt/seddel bruges til at tjekke, hvad du har bestilt (kød eller vegetarmenu), hvorefter du får det udleveret.

 

Skal du have frokost eller har du ikke bestilt mad, vil der i Kiosken være mulighed for at købe sandwich. I Kiosken kan du også købe chips, slik, sodavand og vand. I Kaffekroen kan du bl.a. købe lækre varme drikke. I Caféen kan du købe drikkevarer, kage og snacks.

 

Alkohol

Det er ikke tilladt at medbringe egen alkohol. Det er til gengæld muligt at købe alkohol i Caféen og Baren. Der er kun i Caféen og Baren det tilladt at drikke alkohol. Det er ikke tilladt at være i Caféen og Baren, hvis man er under 18. Begge ligger i en anden bygning end resten af Fastaval.

 

Sovesal

Sovesalen er en stor sportshal, på den anden side af vejen fra fællesområdet, hvor langt de fleste deltagere sover. Du medbringer selv sovegrej inkl. madras eller underlag. Hvis du har bestilt en madras i tilmeldingen, kan den hentes hos brandvagten. Har du en oppustelig madras med, skal du puste den op udenfor sovesalen.

Find dig en plads indenfor de markeringer, der er på lavet på gulvet med tape. Din bagage skal også være indenfor markeringerne af hensyn til brandsikkerhed. Brandvagten vil bede dig om at flytte dine ting, hvis du skulle komme til at lægge dine ting udenfor markeringerne. Ved sovesalen er fællestoiletter og bade opdelt i hhv. kvinder og mænd.

Almindelig sovesal-kutyme er, at man ikke snakker i sovesalen. Sovesalen er mørklagt, så har du brug for lys, for at komme til din soveplads, kan du bruge din telefon. Men sørg for at skrue ned for lyset og lys kun foran dig.

 

Udenfor sovesalen sidder der døgnet rundt brandvagter. Om dagen er det GDS-vagter og aften og nat er det arrangør-teamet Brandvagterne. Opstår der brand eller andre nødstilfælde går du til dem.

 

Er man tilmeldt med ungdomsskole får man tildelt en soveplads i ungdomssovesalen. Denne ligger i samme bygning som fællesområdet. Sovesalen er under opsyn, og her sover kun unge under 18.

 

Penge

Det er muligt at betale og hæve med visa-dankort på Fastaval. Internationale kort kan vi desværre ikke tage imod. Der kan også nogle steder betales med Mobilepay. Har du ikke kort eller mobilepay, skal du være opmærksom på at have kontanter med.