Bliv designer2018-09-24T19:53:33+00:00

Bliv designer

Følg i fodsporene på spil som Magic Maze, nomineret til Spiel des Jahres 2017, og Fog of Love, det første Wallmart-eksklusive brætspil. Begge spil havde præmiere på Fastaval, Danmarks største spilkongres. Fastaval 2019 vil igen fremvise de mest kreative og innovative brætspil, og vi vil have lige præcis DIT spil til at være eet af dem!

Send os dit brætspil!

Vi vil give Fastavals deltagere store spiloplevelser med en bred vifte af spil. Fastavals deltagere spænder vidt, fra rollespillere med begrænset erfaring med brætspil til hardcore eurogamere, fra hyggespillere til miniaturespillere. Vi velkommer alle slags spil, fra sociale spil til dybtgående fortællinger, kreative party games, innovative euroer, behændighedsspil og meget mere.

Hvorfor sende dit spil til Fastaval?

Du får dit spil vist frem på Fastaval, og vil være med i konkurrencen om de to Otto priser, for Bedste Brætspil og Bedste Innovation. Hvis du ikke selv kan komme til Fastaval, vil vi sørge for at dit spil bliver forklaret, og vi vil systematisk indsamle feedback fra spillerne og dommerne.

Når dit spil er blevet accepteret, vil vi hjælpe dig med at lave en tidsplan for designforløbet og give feedback hele vejen igennem forløbet. Vi har et netværk af speciallister der kan hjælpe dig med spildesign, balance, interaktionsdesign, grafisk design og produktion – afhængigt af hvad dit design har behov for. Vi vil også arrangere spiltest.

Det skal vi bruge

  • Navnet på spillet,
  • Din kontaktinformation (email, telefon og facebook-id) og adresse
  • Dit pitch

Du er meget velkommen til at inkludere anden information du mener er relevant.

Put det hele i et samlet dokument, print det som en pdf, med den følgende titel: [spiltitel] – [dit navn].pdf og send det til os på gamedesign@fastaval.dk.

Deadlinen for at indsende dit pitch til os er den 31. august klokken 23:59 Dansk tid (CEST/GMT+1).

Hvis du har nogen spørgsmål, så skriv til os på gamedesign@fastaval.dk

Hvad skal der være i et pitch af et spil?

I din præsentation af dit spil vil vi have dig til at fokusere på det følgende:

  • Hvad gør dit spil særligt og anderledes end andre spil?
  • Hvilken oplevelse ønsker du at give spillerne?
  • Hvad er den nuværende status på designet?
  • Billeder eller andre illustrationer af den nuværende prototype.

Vi har en forkærlighed for spil der er anderledes end hvad deer allerede findes derude (det eksperimentelle er meget velkomment), og har været igennem i hvert fald een omgang spiltest.

For at hjælpe dig igang har vi samlet vores bedste Facebook links til grupper for brætspilsdesign og test – og fået sat nogle datoer for testaftener på kalenderen: Facebooks største danske mødested for brætspilsbyggere

Udover brætspilsdesigngruppen, har vi mere lokale meetups rundt om i landet, hvor der med jævne mellemrum afholdes prototype events, hvor du kan få feedback på dine ideer fra andre designere.

Der er planlagt prototypebegivenheder de følgende steder frem til deadline for indsendelsen af pitches:

København:
12/6 19:00, Bastard Café
3/7 19:00, Bastard Café
Facebook gruppe

Århus:
13/6 19:00
27/6 19:00
9/8 19:00
23/8 19:00
Facebook: Århus Brætspilsdesign – Prototypetest

Ålborg:
29/6
9/7
21/8
Facebook: Aalborg Brætspildesign – Prototypetest

Odense:
1/7: Papas papbar
Facebook: Papsnedkere Odense

2018

Juli-august:

Op imod deadlinen den 31. august, er der flere muligheder for at få respons på dit spilkoncept. Vi afholder prototypebegivenheder i København, Århus, Odense og Ålborg.

Vi ser meget gerne at du har været forbi een af begivenhederne inden deadline – det giver os et meget rigere billede af hvad dit spil går ud på.

September:

Så snart vi har modtaget alle pitchsne, går vi igang med arbejdet med at vurdere og udvælge de spil vi vil tage med. Senest en uge efter deadline vil du blive kontaktet af os med besked om dit spil er med. Hvis dit spil bliver udtaget, vil vi kontakte dig med henblik på at aftale det videre forløb frem mod påske og Fastaval. Du vil også blive inviteret med i vores facebookgruppe for alle årets designere, hvor der er rige muligeder for løbende feedback og gode råd.

Oktober:

Senest i løbet af Oktober forventer vi at dit spil har været igennem en end-to-end gennemspilning og en første gennemskrivning af reglerne, og at du har fået noget feedback.

2019

Januar:

Her skal foromtalen og en forside til dit spil være på plads

Februar:

Her skal reglerne være færdigskrevne, så den sidste måned til halvanden kan bruges på de sidste tests og produktionen af de fysiske spil

Marts:

Produktion af prototyper

April:

Fastaval!!

Maj-juni:

Efter fastaval vil du modtage feedback fra dommerne på dit spil, samt et refereat af de bedømmelsessedler deltagerne har udfyldt om dit spil på Fastaval

De brætspilsansvarlige for Fastaval 2019

De brætspilsansvarliges opgave er at sikre Fastavalgængerne de bedste oplevelser i et bredt udvalg af bræt- og kortspil. Vi vil være en aktiv sparringspartner i designprocessen gennem råd og vejledning, opstilling af delmål og deadlines og især muligheder for at få spiltestet prototyperne løbende undervejs. Vores mål er at tilpasse forløbet til det enkelte spils behov.

De brætspilsansvarlige har også til opgave at udvælge årets felt af designerbrætspil blandt de indsendte pitches ud fra kriterier som potentiale, grad af færdighed, tema og mekanikker. De brætspilsansvarlige er ikke en del af dommerjuryen som bedømmer de færdige spil på Fastaval.

Du kan kontakte de brætspilsansvarlige på: gamedesign@fastaval.dk

De brætstpilsansvarlige for Fastaval 2019 er:

Max Møller

Til hverdag designer Max spil til læring og organisationsudvikling for forandringsbureauet Workz. Max spiller tunge eurogames med sine venner, Pandemic med sin kone og Kingdomino med sine børn. Han holder af spil, der med enkle regler skaber komplekse beslutninger og en udfordrende udvikling. Han træner aktivt for at holde sin AP under kontrol.

Max har lavet to brætspil til Fastaval, med 14 år imellem, og har også skrevet en række rollespil til Fastaval.

Kåre Thorndahl Kjær

For at få råd til at deltage på Fastaval og lignende nørderier arbejder Kåre til daglig som IT-projektleder. Han interesserer sig særligt for brætspil der hjælper spillerne med at fortælle historier, hvor mekanik og tematik hænger tæt sammen eller som skubber ved grænser for hvad et brætspil er. Yndlingsspillene omfatter Terraforming Mars, Secret Hitler og Pandemic Legacy.

Kåre har i Fastaval sammenhænge lavet brætspil de tre foregående år og spillet dem siden hans første Fastaval i 2012.

Morten Lund

Arbejder til daglig med UX og Usability. Han er vild med krom, elegante mekanikker, stærke temaer og det usædvanlige. Har en samling af rigtig gode krigsspil der får alt for lidt spilletid. Favoritter fra spilreolen tæller bl.a. High Frontier, Gloomhaven, Hammer of the Scots og Birds of Prey.

Morten har skrevet rollespil til Fastaval senest i 2005, og designet brætspil om så forskellige emner som computerskydespil, lufttrafikkontrol og at styre et Le Mans racing team.

Tina Christensen

Som klimavidenskabelig rådgiver for regeringen med base på DMI rejser Tina kloden rundt for at redde klimaet. Hendes brætspilssamling nærmer sig de 200, og er domineret af komplekse Eurogames, civilization/4X-spil og stemningsspil som Fury of Dracula og Betrayal. Hun har i designfællesskabet Among Meeples været med til at designe og udgive Colonies (2012) og Among Nobles (2015). Udgivelsen af sidstnævnte fik et fantastisk skub i ryggen af at deltage på Fastaval (under navnet Heirs).