Bliv designer

Følg i fodsporene på spil som Magic Maze, Whirling Witchcraft, Fog of Love, og 50 Clues. Alle spil some havde deres præmiere på Fastaval, Danmarks største spilkongres. Fastaval 2023 vil igen fremvise de mest kreative og innovative brætspil, og vi vil have lige præcis DIT spil til at være et af dem!

Send os dit brætspil!

Vi vil give Fastavals deltagere store spiloplevelser med en bred vifte af spil. Fastavals deltagere spænder vidt, fra rollespillere med begrænset erfaring med brætspil til hardcore eurogamere, fra hyggespillere til miniaturespillere. Vi velkommer alle slags spil, fra sociale spil til dybtgående fortællinger, kreative party games, innovative euroer, behændighedsspil og meget mere.

Hvorfor sende dit spil til Fastaval?

Du får dit spil vist frem på Fastaval, og vil være med i konkurrencen om en (eller flere) af Otto priserne. Læs mere om Otto prisen og brætspilskategorierne her.

Under Fastaval indsamler vi systematisk feedback fra spillere og dommere, og du får adgang til dette efter Fastaval.

Når dit spil er blevet accepteret, vil vi hjælpe dig med at lave en tidsplan for designforløbet og give feedback hele vejen igennem forløbet. Vi har et netværk af speciallister der kan hjælpe dig med spildesign, balance, interaktionsdesign, grafisk design og produktion – afhængigt af hvad dit design har behov for. Vi vil også arrangere spiltest.

Sådan indsender du et pitch

Du sender dit pitch sammen med dine oplysninger via vores online indsendelses skema. Vær opmærksom på at skemaet er på engelsk. Klik på linket her for at åbne skemaet:

PITCH SKEMA

Deadlinen for at indsende dit pitch er den Søndag d. 21. august 2022, klokken 23:59 Dansk tid (CEST/GMT+1).

Hvis du har nogen spørgsmål, så skriv til os på gamedesign@fastaval.dk

Hvad skal et pitch indeholde?

I din præsentation af dit spil vil vi have dig til at fokusere på følgende:

  • Hvad er det særlige ved dit spil? Vi modtager mere end 100 pitches, så du skal fremhæve netop det som får dit spil til at skille sig ud fra mængden.
  • Hvilken oplevelse ønsker du at give spillerne? Forsøg at beskrive de interessante valg, dilemmaer og følelser som du ønsker spillerne skal opleve.
  • Har du udviklet en prototype og/eller spiltestet endnu? Hvad er dine næste opgaver og udfordringer på projektet?
  • Billeder eller andre illustrationer af den nuværende prototype.

Her er fire eksempler på gode pitches.

Den 21. august er der deadline for at sende din brætspilside til Fastaval. Frem til deadline er der prototypeaftener rundt omkring i landet. Her kan du få testet din helt tidlige prototype og blive skarpere på, hvad det særlige ved dit spil er.

Dato og sted for de forskellige prototype-test events er ikke fastlagt endnu. Vi planlægger i øjeblikket efter at de første events løber af stablen i August. Vi opdaterer siden her med datoer så snart de ligger fast.

2022

Juni-august:

Op imod deadlinen den 21. august, er der flere muligheder for at få respons på dit spilkoncept. Vi afholder prototypebegivenheder i forskellige byer rundt i Danmark.

Vi ser meget gerne at du har været forbi en af begivenhederne inden deadline – det giver os et meget rigere billede af hvad dit spil går ud på.

September:

Så snart vi har modtaget alle pitchsne, går vi igang med at vurdere og udvælge de spil vi vil tage med. Nogle uger efter deadline vil du blive kontaktet af os med besked om dit spil er med. Hvis dit spil bliver udtaget, vil vi kontakte dig med henblik på at aftale det videre forløb frem mod påske og Fastaval. Du vil også blive inviteret med i vores facebookgruppe for alle årets designere, hvor der er rige muligheder for løbende feedback og gode råd.

Oktober:

Senest i løbet af Oktober forventer vi at dit spil har været igennem en end-to-end gennemspilning og en første gennemskrivning af reglerne, og at du har fået noget feedback.

2023

Januar:

Her skal foromtalen og en forside til dit spil være på plads

Februar:

Her skal reglerne være færdigskrevne, så den sidste måned til halvanden kan bruges på de sidste tests og produktionen af de fysiske spil

Marts:

Produktion af prototyper

Marts/April:

Fastaval!!

Maj-juni:

Efter fastaval vil du modtage feedback fra dommerne på dit spil, samt et referat af de bedømmelsessedler deltagerne har udfyldt om dit spil på Fastaval

De brætspilsansvarlige for Fastaval 2023

De brætspilsansvarliges opgave er at sikre Fastavalgængerne de bedste oplevelser i et bredt udvalg af bræt- og kortspil. Vi vil være en aktiv sparringspartner i designprocessen gennem råd og vejledning, opstilling af delmål og deadlines og især muligheder for at få spiltestet prototyperne løbende undervejs. Vores mål er at tilpasse forløbet til det enkelte spils behov.

De brætspilsansvarlige har også til opgave at udvælge årets felt af designerbrætspil blandt de indsendte pitches ud fra kriterier som potentiale, grad af færdighed, tema og mekanikker. De brætspilsansvarlige er ikke en del af dommerjuryen som bedømmer de færdige spil på Fastaval.

Du kan kontakte de brætspilsansvarlige på: gamedesign@fastaval.dk

De brætstpilsansvarlige for Fastaval 2023 er:

Allan A. Kirkeby

Har siden 90’erne arbejdet i computerspilbranchen som hhv musiker, spildesigner, producer og direktør, og har over 50 spiludgivelser bag sig. Allan arbejder I dag som rådgiver for iværksættere I den danske computerspilsindustri. Allan er glad for Bloodbowl og Star Wars: Destiny. Han mødes regelmæssigt med en gruppe venner for at spille Formula De. Han spiller Zombie Dice, Wingspan, Machi Koro og Magic Maze med sine to sønner.

Allan fik sit første brætspil Itchy Monkey udgivet i 2018, og håber på at få flere spil udgivet I de kommende år. Allan har deltaget på Fastaval med brætspil designs siden 2016.

Bjarke Thomsen

Bjarke har været en del af besætningen på Fastaval siden 2007 med kun få pauser. Han startede i infoen og senere som en del af Bunkeren.

I øjeblikket spiller han Gloomhaven, Heroes of Tenefyr, Aeons End og Spirit Island som hans top 4-spil.
Han er ikke glad for  Robinson Crusoe, som han synes er knusende svært “uden anden grund end at irritere”

I den virkelige verden arbejder Bjarke inden for neuroscience på Aarhus Universitet.



Max Møller

Til hverdag designer Max spil til læring og organisationsudvikling for forandringsbureauet Workz. Max spiller tunge eurogames med sine venner, Pandemic med sin kone og Kingdomino med sine børn. Han holder af spil, der med enkle regler skaber komplekse beslutninger og en udfordrende udvikling. Han træner aktivt for at holde sin AP under kontrol.

Max har lavet to brætspil til Fastaval, med 14 år imellem, og har også skrevet en række rollespil til Fastaval.

Morten Lund

Til daglig arbejder Morten med test og kvalitetssikring af IT systemer, men arbejder på at komme tilbage Usability og design af brugergrænseflader. Han er tabt til krom, elegante mekanikker, masser af tema og storytelling – og veldesignet grafik!

Blandt favoritterne i spilsamlingen er så forskellige ting som Birds of Prey, Architects of the West Kingdom, The King’s Dilemma, GMT’s Next War serie og Hey That’s My Fish!

Til Fastaval har Morten skrevet både rollespilsscenarier og designet brætspil, det sidste om så forskellige ting som: En brætspilsversion af taktiske skyde-computerspil, at være flyveleder i sen-80’erne eller om at styre et race team til Le Mans.

Rikke Munchkin Sørensen

Rikke Munchkin startede på Fastaval i 1995 som 100% rollespiller, men har med tiden opdaget også pappets fortræffeligheder. Hun designede det galgenhumoristiske Gertrudes Værelse til FV 2020 og er generelt glad for skæve temaer, der fortæller en sjov historie.

Hun sætter dog også stor pris på mange af de mere klassiske spil og spiller for tiden især Wingspan, Gloomhaven, Pandemic og Doppelt So Clever. Det er vigtigere for hende, at spilprocessen i sig selv er en fornøjelse, end hvem der nu lige vinder.

Til daglig arbejder hun som audiolog på en høreforskningsafdeling på DTU, hvor der heldigvis også er godt med nørder.