af Ali Eriksen

Du befinder dig i en by bestående af kvinder fra mange forskellige lande og tidsperioder, som alle blev anklaget for hekseri i deres samtid. I bliver nødt til at arbejde sammen for at møde byens kvinder og finde ud af, om de vil hjælpe jer, eller om de har brug for jeres hjælp. Kan I finde samlingen af tre hekse og brygge eliksirer for at beskytte dem, før heksefinderne arresterer og tester dem?
Foromtale
- Tid: 60 min
- Spillere: 1 – 4
- Sprog: Engelsk
I ‘Which Witch is Which’ bevæger spillerne sig rundt i en by på felter, der repræsenterer rigtige kvinder, der historisk set er blevet anklaget for hekseri. For at vinde skal spillerne finde tre hekse og brygge eliksirer for at beskytte dem, før heksejægerne arresterer og tester dem.
På hver tur kan en spiller udføre op til tre handlinger. Tal med dine holdkammerater om, hvordan I bedst bruger disse handlinger!
Spillere kan ‘Møde’ en kvinde (townswoman) og afsløre et tilfældigt token gemt under Townswoman-brikken. Tokenet kan indeholde en magisk ingrediens, eller det kan afsløre, at kvinden faktisk er en “rigtig heks” og derfor har brug for din hjælp.
Spillere kan også ‘Samle’ magiske ingredienser; ‘Lægge’ dem i kedler placeret rundt om brættet; ‘Sende’ ingredienser fra en kedel til en anden, ‘Redde’ en arresteret heks eller ‘Hente’ en færdig eliksir fra en kedel.
Efter en spillers tre handlinger skal de aktivere en Heksejæger. Terningekastet bestemmer, om ‘Junior Heksejæger (som jager den nærmeste spiller) eller ‘Senior Heksejæger’ (som jager en afsløret heks) aktiveres. Hvor hurtigt heksejægeren bevæger sig bestemmes af mistankeniveauet i byen. Mistankeniveauet øges ved handlinger, som spillerne vælger at udføre; såsom at finde en heks, brygge en eliksir eller flytte en heks. Når Heksejægere bevæger sig, konfiskerer de magiske ingredienser på deres vej (hvilket forhindrer spillerne i at få vigtige ingredienser for at vinde spillet) og forhindrer enhver magisk aktivitet fra det felt, de står på.
For at vinde spillet skal spillerne skabe tre usynlighedseliksirer i kedlerne og placere dem på hver af de tre ‘rigtige hekse’.
Spillerne taber spillet, hvis en ‘rigtig heks’ bliver arresteret af en heksejæger og derefter testet.
De taber også, hvis mistankeniveauet når slutningen af mistankesporet, eller hvis der ikke er flere ingredienser tilbage på brættet.


Om designerne

Ali er ny på Fastaval og ny inden for brætspilsdesign. Hun har dog en livslang fascination af alt, hvad der er ‘hekseagtigt’. Så da hun blev introduceret til konceptet med samarbejdsspil af sin kæreste og blev forelsket – både i ham og i moderne brætspil på samme tid – kunne hun ikke lade være med at få sine tvillingebørn til at lege med at skabe et hekseagtigt kooperativt spil sammen.
Som leder af en international skole i Danmark og en del af et fantastisk team af lærere mener Ali, at livet er et samarbejdsspil, som hun med glæde spiller.

Kasper har spillet brætspil i mere end 40 år. Uddannelsen indenfor informationsvidenskab fordrer, at han elsker at dekonstruere spil for at undersøge hvad der gør spillet større end summen af dets dele. Kasper foretrækker strategispil med historiske træk og tydelig inkorporeret tematik. Hans første Fastaval brætspilsdesign ”Witch Hunt” vandt en Otto for bedste brætspil og blev udgivet som “Pagan: Fate of Roanoke” i 2021.