Er du i gang med at udvikle et fedt nyt brætspil? Og kan det nå at blive færdigt til påsken? Så ville vi elske at se det på Fastavals brætspilsprogram, hvor vi hvert år præsenterer en perlerække af nye kreative og innovative brætspilsdesigns.
Send os dit brætspil!
Vi ønsker med programmet at give Fastavals deltagere fede spiloplevelser med en bred vifte af spil. Fastavals deltagere spænder vidt, fra rollespillere med begrænset erfaring med brætspil til hardcore eurogamere, fra hyggespillere til miniaturespillere. Vi byder alle slags spil velkommen, fra sociale spil til dybtgående fortællinger, kreative party games, innovative eurogames, behændighedsspil og meget mere. Og både helt nye og meget erfarne designere er velkomne til at sende ind!
Hvorfor sende dit spil til Fastaval?
At have sit spil med på Fastaval er en helt særlig oplevelse.
I månederne op til Fastaval opbygges der et fællesskab blandt designerne, der i Facebook-gruppen kan sparre med hinanden omkring alt inden for spildesign, balance, interaktionsdesign, grafisk design og produktion. Mange designere lærer en masse i processen.
Du får løbende deadlines og støtte til at komme rettidigt i mål med designet, og der bliver arrangeret en testdag kun for Fastaval-spil.
På selve Fastaval får du fornøjelsen af at se begejstrede deltagere spille dit spil.
Hvis dit spil udmærker sig i en af brætspilskategorierne, kan du desuden blive hædret med en af de gyldne Ottoer. Dem kan du læse mere om her.
Under Fastaval indsamler vi også systematisk feedback fra spillere og Otto-dommere, og du får adgang til dette efter Fastaval.
Sådan indsender du et pitch
Du sender dit pitch sammen med dine oplysninger via vores online indsendelses-skema. Vær opmærksom på at skemaet er på engelsk, men du kan frit vælge om du skriver dit pitch på dansk eller engelsk. Klik på linket her for at åbne skemaet:
Pitches kan indsendes mellem d. 1 og 31. august 2025.
Hvis du har nogen spørgsmål, så skriv til os på gamedesign@fastaval.dk
Hvad skal et pitch indeholde?
I din præsentation af dit spil vil vi have dig til at fokusere på følgende:
- Hvad er det særlige ved dit spil? Vi modtager mange flere pitches, end vi kan tage med, så du skal fremhæve netop det, som får dit spil til at skille sig ud fra mængden.
- Hvilken oplevelse ønsker du at give spillerne? Forsøg at beskrive de interessante valg, dilemmaer og følelser, som du ønsker spillerne skal opleve.
- Hvor langt er du i udviklingen? Hvor meget har du spiltestet? Hvad er dine næste opgaver og udfordringer på projektet?
- Vis os billeder eller andre illustrationer af den nuværende prototype.
Fastaval er ikke et testevent eller en udgivelsesmesse, men en spilkongres, hvor fokus er på at give deltagerne helstøbte oplevelser med nyudviklede brætspil, der har premiere på kongressen.
Det hele er tilrettelagt i et program med tre afviklinger af hvert spil, og der vil også være en jury, der læser alle reglerne og spiller alle spillene for at vurdere, hvilke der gør sig fortjent til de gyldne pingvinstatuetter kaldet Ottoerne.
Hvis dit spil bliver udvalgt til Fastaval, skal du derfor igennem en proces med følgende led i tiden fra udvælgelse til påske:
1) Udvikle og teste spillet (naturligvis :-))
2) Aftale logistik med os, så vi kan lægge et godt program med plads til alle
3) Skrive en teaser af spillet og lave billeder til præsentation på hjemmesiden
4) Nedskrive reglerne og sende en digital kopi til Otto-juryen en måneds tid før Fastaval
5) Lave flere kopier af dit spil (typisk 3-5)
6) Sende én af kopierne til Otto-juryen før Fastaval
7) Melde dig til Fastaval og betale entré (du får designerrabat :-))
8) Dukke op til dine tre afviklinger, sætte spillene op og forklare regler for de tilmeldte deltagere
Til hjælp i denne proces opretter vi en Facebook-gruppe for alle årets designere samt os arrangører, hvor vi kan hjælpe hinanden med løbende information, deadlines, sparring/erfaringsudveksling og fælles hype. Vi arrangerer også en testdag specifikt for Fastaval-spillene både i København og Århus.
Juni-august:
Op imod deadlinen i august, anbefaler vi at du arbejder med dit koncept, og får det testet med din spillegruppe. Det vil ofte gavne dit pitch, hvis du har sikret at kernemekanikerne i dit koncept faktisk virker efter hensigten.
September:
Så snart vi har modtaget alle pitchene, går vi igang med at vurdere og udvælge de spil vi vil tage med. Nogle uger efter deadline vil du blive kontaktet af os med besked om hvorvidt dit spil er udtaget til årets felt. Hvis dit spil bliver udtaget, vil vi kontakte dig med henblik på at aftale det videre forløb frem mod påske og Fastaval. Du vil også blive inviteret med i vores facebookgruppe for alle årets designere, hvor der er rige muligheder for løbende feedback og gode råd.
Oktober:
Senest i løbet af Oktober forventer vi at dit spil har været igennem en end-to-end gennemspilning og en første gennemskrivning af reglerne, og at du har fået noget feedback.
Januar:
Her skal foromtalen og en forside til dit spil være på plads
Februar:
Her skal reglerne være færdigskrevne, så den sidste måned til halvanden kan bruges på de sidste tests og produktionen af de fysiske spil
Marts:
Her skal du bygge/producerer et antal kopier af dit Fastaval spil. Typisk omkring 3-5 kopier. Vi kommunikerer med dig omkring det præcise antal til den tid.
Marts/April:
Fastaval!!
Maj-juni:
Efter fastaval vil du modtage feedback fra dommerne på dit spil, samt et referat af de bedømmelsessedler deltagerne har udfyldt om dit spil på Fastaval
Designerbrætspil på Fastaval
Der har været brætspil på Fastaval siden den allerførste con i midten af 80’erne, men siden 2012 har Brætspil været en kategori med sit eget program. Hvert år har en række brætspil premiere på Fastaval – helt nye, endnu ikke udgivne brætspil, som du kan være blandt de første, der får lov at spille.
Hvad er det særlige ved Fastavals brætspil?
På Fastaval møder du innovative brætspil, der udfordrer vores forståelse af, hvad brætspil er og kan. Sociale spil, der iscenesætter interaktionen mellem spillerne på kreative måder – som “Magic Maze”, hvor spillerne skal samarbejde uden at snakke sammen. Brætspil, der fortæller historier – som den dobbelte prisvinder “Z” fra Fastaval 2017, hvor deltagerne sammen skal overleve i en ødemark overrendt af zombier.
Spil til helt nye målgrupper – som “Fog of Love”, romantisk komedie som brætspil, perfekt til kæresteparret. Spil, som engagerer spillerne i samfundsmæssige udfordringer – på Fastaval 2018 havde vi spil om både klimaforandringer, supermagters informationskrig og om behandling af mentale sygdomme igennem tiderne.
Brætspil i verdensklasse
Og det er brætspil i verdensklasse, der har premiere på Fastaval.
Vinderen af Ottoen for bedste brætspil 2015 “Magic Maze” blev nomineret til verdens største brætspilspris Spiel des Jahres. “Fog of Love” fra samme Fastaval blev det første spil, den amerikanske kæde Walmart sikrede sig eksklusive rettigheder til – og “Fog of Love” blev også nomineret til tre Golden Geek Awards.
En lang række af spil fra Fastaval er siden hen blevet udgivet eller kickstartet. Så det er ikke kun os, der synes vores brætspil er helt fantastiske.
Et miljø for kreativitet båret af frivillighed
Fastaval er et kreativt miljø, hvor rammerne for spil udforskes og afprøves inden for vores to kerneområder rollespil og brætspil.
Alt hvad du vil opleve omkring Fastaval er båret af frivillige, dvs. alle der arrangerer Fastaval er ulønnede og er deltagere i Fastaval på lige vilkår, dette er både hovedarrangørerne, de brætspilsansvarlige her på siden, og dig som designer.
Som designer bliver du betragtet som frivillig bidragsyder til Fastaval i kraft af at du designer en brætspilsoplevelse til de andre deltagere på Fastaval.
Udvælgelse af spil
Når vi læser de indkomne spil-pitches igennem for at udvælge feltet til Fastaval, er vores opgave at give fastavalgængerne det størst mulige potentiale for de bedste spiloplevelser. Derfor forholder vi os til en mængde faktorer som alle spiller ind i vores beslutning:
Formidlingen
Kan vi forstå beskrivelsen af spillet godt nok til at få et godt indtryk af ideerne og grundkoncepterne i pitchet?
Kvalitet
Hænger mekanikker og tema sammen? Virker det som et godt spil?
Appeal
Er vi begejstrede for konceptet? Tror vi på at det kan levere en god spiloplevelse for spillerne?
Det udefinerbare ‘noget’
Vi har en stor forkærlighed for det anderledes og innovative – de spil der måske ikke er oplagte kommercielle udgivelser, men bringer noget nyt og anderledes på banen – kort og godt: Er det et spildesign der passer til Fastavals ånd og publikum?
Udviklingspotentiale
Der er ikke så lang tid fra August til Fastaval i påsken, så det er vigtigt at de grundlæggende elementer er nogenlunde på plads, og det virker realistisk at spillet kan blive klar til Fastaval.
Samtidig skal det heller ikke være helt færdigudviklet allerede, da det også er en del af Fastaval-oplevelsen at udvikle spillet i samspil med de andre designere.
Diversitet
Endelig vil vi gerne have et bredt felt af forskellige spil, der dækker alt fra lette til tunge spil, korte til længere spil, alvorlige til humoristiske spil, fra både danske og udenlandske designere, og fra både nye og erfarne designere, både mænd og kvinder.
Der er mange parametre vi forsøger at tage hensyn til når vi skal udvælge feltet til Fastaval blandt de indsendte pitches. Hvert år modtager vi et sted mellem 50-120 pitches, og vi har kun plads til omkring 20-24 spil i Fastavals program. I sidste ende er vi ofte nødt til at fravælge mange gode pitches for at sikre det brede udvalg.
Vi har desværre ikke mulighed for at give et begrundet afslag til alle der modtager afslag. Men husk på at et afslag fra Fastaval ikke nødvendigvis betyder at dit spil er dårligt, men blot at vi ikke havde plads til det i årets felt.
Krav til designerbrætspil
Fastavals brætspilsprogram er et event med fokus på designprocessen, nyskabelse og fede brætspilsoplevelser for deltagerne på Fastaval. Vi er ikke interesserede i udgivelse af spil eller understøttelse af de kommercielle processer. Derfor er spil, der allerede er udgivet eller er ved at blive udgivet, ikke interessante, da disse spil (og deres designere) har nået deres designmål uden at have Fastaval-oplevelsen eller Fastaval’s publikum i tankerne.
Spil der er klar til udgivelse, eller klar til crowdfunding kampange, eller har underskrevet en aftale med en udgiver, kan derfor ikke indgå i programmet.
De brætspilsansvarlige for Fastaval 2026
De brætspilsansvarliges opgave er at sikre Fastavalgængerne de bedste oplevelser i et bredt udvalg af bræt- og kortspil. Vi vil være en aktiv sparringspartner i designprocessen gennem råd og vejledning, opstilling af delmål og deadlines og især muligheder for at få spiltestet prototyperne løbende undervejs. Vores mål er at tilpasse forløbet til det enkelte spils behov.
De brætspilsansvarlige har også til opgave at udvælge årets felt af designerbrætspil blandt de indsendte pitches ud fra kriterier som potentiale, grad af færdighed, tema og mekanikker. De brætspilsansvarlige er ikke en del af dommerjuryen som bedømmer de færdige spil på Fastaval.
Du kan kontakte de brætspilsansvarlige på: gamedesign@fastaval.dk
De brætstpilsansvarlige for Fastaval 2026 er:

Elias Daniel Nielsen
Elias startede på Fastaval med gamerush vinderen “Clockwork”, hvorefter han blev arrangør for at støtte op om det mega fede fællesskab han mødte. Elias er både rollespiller og brætspiller; han nyder især rollespil såsom Call of Cthulhu eller brætspil såsom Avalon eller Eldritch Horror. Han er grebet af Secret Role spil, men holder også meget af Real-time spil eller tungere eurogames såsom SETI.
Elias har planer om at starte på Fysik & Ingeniørvidenskab på DTU, og i mellemtiden arbejder han som vikar på en specialskole. Det meste af hans brætspils-indtag kommer i form af brætspilshygge med vennerne.

Stefan Tonnesen Bubel
Stefan en nyere deltager på fastaval med kun to år i lommen, men med væsentlig mere erfaring fra den brætspils familie han voksede op i. Her har han opbygget en passion for spil der bygger på rullende komboer og interessante strategier som Deck Builder’s som Clank og Tableau Builder’s som Earth og Meadow.
Stefan er i gang med sit sidste år på en HTX hvor han også spiller brætspil med vennerne. Derfor startede han en brætspil klubben som han håber vil leve videre efter han er færdig på gymnasiet.

Rikke Munchkin Sørensen
Rikke Munchkin startede på Fastaval i 1995 som 100% rollespiller, men har med tiden opdaget også pappets fortræffeligheder. Hun designede det galgenhumoristiske Gertrudes Værelse til FV 2020 og er generelt glad for skæve temaer, der fortæller en sjov historie.
Hun sætter dog også stor pris på mange af de mere klassiske spil og spiller for tiden især Forest Shuffle, 7 Wonders og Oh My Goods!
Til daglig arbejder hun som audiolog på en høreforskningsafdeling på DTU, hvor der heldigvis også er godt med nørder.