SCENARIEJURYEN PÅ FASTAVAL
På Fastaval bliver der hvert år nedsat en scenariedommerjury, som bestemmer hvilke premierescenarier der nomineres til og vinder Otto-priserne. For mange deltagere kan det være svært at se, hvordan processen med at læse, bedømme og udvælge scenarierne fungerer og hvor meget arbejde dommerne lægger i at være fair og balancerede overfor både scenarier og forfattere. Herunder kan du møde årets jury og læse hvordan dommerne udvælges og hvordan deres bedømmelsesproces fungerer.
Årets scenariejury på Fastaval 2026
Overdommer
Simon Steen Hansen
Simon var på Fastaval for første gang i 2001, hvor han udelukkende spillede livescenarier, men han fik snart smag for alt, hvad Fastaval har at byde på. Han har haft forskellige arrangørposter som blandt andet holdlægger og hovedarrangør og har skrevet en god håndfuld scenarier. Simon har været scenariedommer to gange tidligere, og det er hans første år som overdommer.
For tiden spiller Simon med i to Warhammer Fantasy-kampagner og en Ars Magica-kampagne. Han elsker store, episke scenarier, der lader spillerne forme fortællingen. Og så synes han, det skal være sjovt at være spilleder.
Hvis Simon var et rollespilssceanarie, ville han være et jysk sommerscenarie, hvor man halvdelen af tiden har intenst persondrama, og den anden halvdel sidder og stirrer tavst ind i ilden omkring et lejrbål.
Sarah Piyannah Cederstrand
Sarah var på fastaval første gang i 1994. Hun havde prøvet det der DnD et par gange, og der var et eller andet fedt ved det, selvom alt det med at slås med monstre og slå terninger ikke helt gav mening. Fem fremmede mennesker i et klasselokale, der sammen skabte magi ud af et højspændt vampyrdrama, og hun var solgt. Sarah har været på fastaval som spiller og efter at have taget mod til sig i nogle år også som spilleder lige siden.
Sarah elsker rollespil i mange genrer. Som spiller er det især scenarier, hvor det er rollernes motivation, der driver fortællingen og lader dramaet udfolde sig, eller de lidt dvælende poetiske scenarier, der trækker. Som spilleder elsker hun, hvis man kan mærke at forfatteren vil sine spillere noget, og hvor der er klar sammenhæng mellem indhold og form.
Hvis Sarah var et rollespilsscenarie ville hun være et ordløst, abstrakt kunstcenarie med underlige virkemidler eller et klassisk investigation scenarie med alt for mange plottwists.
Mads Egedal Kirchhoff
Mads har været på Fastaval siden 2008 og har skrevet 14 scenarier, 11 af dem til Fastaval (tak for detaljerne, Alexandria). Derudover har han været scenarieansvarlig på Viking-con og på Fastaval under de forjættede corona-år.
Mads er særligt glad for scenarier med innovative virkemidler, fortælleelementer, emergens, sci-fi, surrealisme, action og tragedier. Han spiller dog det meste, og genren er mindre vigtig end at scenariet er skruet godt sammen, og man kan mærke, at forfatteren brænder for idéen.
Hvis Mads var et rollespilsscenarie ville det være et kedsomheds-bleed scenarie, hvor man spiller de samme, drama-løse scener om og om igen, men med nye mekanikker hver gang og en opbyggelig slutning.
Nór Hernø
Nór har mange års rollespilserfaring, men valgte af uransagelige årsager først at tage på Fastaval i 2019. Til gengæld har de gjort op for dén foreteelse ved at tage en tørn som hovedarrangør.
Udover Fastaval er Nórs fokus på Bifrost og det internationale larp-miljø, hvor de er involveret i alt fra Knudepunkt til Blackbox design. Nu glæder de sig til at være en del af scenariejuryen og læse de scenarier, forfatterne har lagt tid og kærlighed i. Nór holder særligt af scenarier, der leger med format og genre, og har en forkærlighed for stærke relationer med katastrofale konsekvenser.
Hvis Nór var et rollespilsscenarie, ville de enten være et klassisk genrestykke med god struktur, eller et lidt for alternativt kunstscenarie med slet skjult revolutionært tema. Der er ikke rigtig en mellemting.
Signe Løndahl Hertel
Som mangeårig live- og blackboxrollespiller blev Signe første gang introduceret for Fastavalgenren på Forum 2012, da hun i et omklædningsrum spillede syretrippet af et scenarie “D3 U5YNL1G3”. På trods af en noget forvirrende første oplevelse blev hun alligevel bidt af formatet og har i dag erstattet liverollespil med Fastaval samt selv skrevet flere scenarier.
Signe elsker at analysere spildesignet næsten ligeså meget, som hun elsker at spille scenarierne. Hun lægger stor vægt på det gode håndværk og det helstøbte scenarie, men de scenarier, hun holder allermest af, er dem, hvor man også bliver forført af fortællingen og verdenen i scenariet. Signe er scenariedommer for tredje gang.
Hvis Signe var et rollespilsscenarie, ville hun være et feel good scenarie. Sådan et af dem, hvor alle griner og krammer bagefter. Ikke særligt banebrydende, men rigtig, rigtig hyggeligt.
Mikkel Bækgaard
Første gang Mikkel var på Fastaval var i 1997, hvor han som ung, bebumset 17-årig i silende regnvejr blev kørt hertil af sin far fra Nordjylland. Det var med et dårligt calll-cenarie under armen, og alle år lige siden har Mikkel indfundet sig på sin yndlignscon – og de fleste år også med et nyt scenarie med sig.
Mikkel elsker rollespil i alle dets vidunderlige aspekter. Et intenst drama, en vellavet komedie, en dragende ny verden. Det er ikke sådan, at Mikkel finder én bestemt type rollespil bedre eller finere end andre. Men det skal være lavet ordentligt.
Hvis Mikkel var et rollespilsscenarie, ville han nok være en virkelig god romantisk komedie – eller et realistisk drama med gråtoner, overraskelser og ikke nødvendigvis den sorteste slutning af dem alle.
Bedømmelsesprocessen
INDEN FASTAVAL
Som det allerførste i dommerprocessen skal juryen samles. Først udpeges årets overdommer af overdommeren fra året før (måske allerede inden forrige Fastaval). Det er suverænt den siddende overdommer, der bestemmer, hvilke personer, dommergruppen skal bestå af.
Overdommeren forsøger at sammensætte en balanceret jury, som består af personer med mange forskellige perspektiver på rollespil og med forskellige erfaringsniveauer. Der skal gerne være forfattere, spilledere og spillere med forskellige rollespilspræferencer repræsenteret blandt Otto-dommerne.
Juryen mødes typisk en til to gange, inden scenarierne bliver afleveret, for at blive enige om processen og Otto-kategorierne, men det er først, når scenarierne er blevet afleveret, at dommernes virkelige arbejde begynder. Dommergruppen læser alle scenarier grundigt. Ofte er der langt over 1500 sider skriftligt materiale. Scenarierne bliver analyseret og diskuteret i dybden på dommernes interne forum. Det er disse nedskrevne diskussioner, som danner udgangspunkt for den feedback, forfatterne modtager efter Fastaval.
Umiddelbart inden Fastaval mødes dommerne til en stor arbejdsweekend. Her gennemgår de alle scenarierne, og dommerne diskuterer, hvilke scenarier der potentielt kan blive nomineret i de forskellige kategorier. Måske har de også nogle forsigtige bud på foreløbige Ottovindere, men intet er sikkert før Fastaval. Selvom dommerne bedømmer det indsendte materiale, er det vigtigt for dem at få en fornemmelse af, hvad der fungerer godt i praksis i spillokalerne. Der kan også være elementer i et scenarie, som ikke umiddelbart kan læses af teksten, men alligevel giver spillerne fantastiske oplevelser.
UNDER FASTAVAL
Det er en stor del af dommernes arbejde at snakke både med forfatterne, spillederne og spillerne om scenarierne, når de er blevet afviklet. Det er også dommerne, som indsamler og læser de feedbacksedler, der bliver skrevet i spillokalerne under Fastaval. Samtalerne og især feedbacksedlerne er vigtige arbejdsredskaber, når juryen skal danne sig et overblik over, hvordan de skrevne scenarier fungerer i praksis.
Lørdag på Fastaval låser juryen sig inde i et lokale fra morgenstunden for endegyldigt at beslutte, hvilke scenarier der nomineres, og hvilke der vinder. Her tager juryen udgangspunkt i det indsendte scenarie, beretninger fra spillere, spilledere og forfattere, samt de indleverede feedbacksedler.
Juryen vælger fem nominerede samt en vinder i hver kategori. Lørdag aften bliver listerne med nomineringer hængt op rundt omkring på Fastaval, og de bliver offentliggjort på Fastavals hjemmeside. Samtidigt med nomineringsteksterne hænger dommerne også en liste op med lidt ord om hvert enkelt scenarie, så Fastavals deltagere har mulighed for at høre noget om de scenarier, de ikke fik chancen for at spille, og forhåbentlig får lyst til at læse eller prøve at spille dem efter Fastaval.
Søndagen bruger dommerne på at forberede sig til Otto-showet om aftenen. Her laver de diplomer til alle nominerede forfattere og skriver de tekster, der læses op fra scenen. Efter Otto-showet står juryen til rådighed, hvis man som forfatter eller deltager har spørgsmål til Ottoerne.
UDVÆLGELSESPROCESS OG OTTO-KATEGORIER
Hver Otto-kategori har en skriftlig definition (Læs dem her), som diskuteres på plads af juryen inden scenarierne afleveres. Det er dem, dommerne forholder sig til, når de i sidste ende nominerer scenarier og finder vindere. Det vil sige, at når dommerne for eksempel diskuterer prisen for bedste roller, tager de udgangspunkt i kriterierne opstillet i definitionen af bedste roller.
Alligevel kræver det mange og lange diskussioner at finde frem til, hvilke scenarier der bedst rammer kriterierne i en kategori. Især fordi det er vigtigt for dommerne, at scenarierne bedømmes på deres egne præmisser. Et action-scenarie vil altid blive bedømt på, om det er god action inden for de rammer, scenariet selv stiller op – ikke på, om det for eksempel er godt drama.
Dommerne arbejder ud fra fire principper, når de nominerede og vinderne vælges:
- Konsensus
- Diskussion
- Ingen veto
- Ingen handler
Konsensus og diskussion vil sige, at alle dommere skal være enige i sidste ende, og at den enighed kun opnås ved at diskutere sagligt. Ingen Ottoer fordeles via afstemning, for det er kun gode argumenter, der tæller i dommerprocessen.
Ingen veto betyder, at det ikke er tilladt for et jurymedlem at spærre for nomineringen af et scenarie uden gode argumenter, hvis stemningen måske er imod vedkommendes foretrukne scenarie.
Ingen handler betyder, at dommerne ikke kan skylde hinanden noget. Hver kategori vurderes for sig. Det kan eksempelvis være, at selvom et scenarie, som et jurymedlem virkelig elsker, ikke bliver nomineret i en kategori (måske bedste roller), så kan det scenarie ikke blive “kompenseret” med en nominering i en anden kategori (måske bedste fortælling). Hver kategori er et blankt kanvas, hvor de bedste argumenter vinder.
To af Otto-kategorierne er en lille smule anderledes end de andre. Det drejer sig om Juryens specialpris og Deltagernes pris. Specialprisen er juryens pris. Her vælger juryen selv antallet af nominerede. Hvert nomineret scenarie vælges ud fra enten dets overordnede idé eller et særlig stærkt delelement i scenariet. Her har dommerne typisk mere frihed til at vælge med hjertet.
Deltagernes pris gives udelukkende ud fra en afstemning blandt spillere og spilledere. I løbet af Fastaval kan deltagerne stemme på de scenarier, de selv har deltaget i. Scenariet med flest stemmer vinder. Hvis to scenarier opnår lige mange stemmer, vinder de begge deltagernes pris.
EFTER FASTAVAL
Når Fastaval er overstået, går juryen i gang med at skrive en omfattende feedback til alle forfattere, der har deltaget på Fastaval med et scenarie. Feedbacken sendes til forfatterne nogle måneder efter Fastaval er slut, sådan at den kan bruges, hvis forfatterne overvejer at skrive til Fastaval igen.
