af Johannes Busted Vestergaard

I en mytisk jernalder har kong Nidudur tilfangetaget og lemlæstet mestersmeden Vaulund. Som hævn smeder Vaulund en række magiske genstande, der hver især tilfører mere og mere forfald til Nidudurs hus og slægt.

Foromtale

Spillere: 4

Spilledere: 1

Samlet tidsforbrug: 2 timer

Sprog: Dansk

Aldersgrænse: 15+

Læsemængde: 3 udgaver af spilpersonen + 3 sider med stikord (1 for hver akt)

Kong Nidudur har taget mestersmeden Vaulund til fange. Efter et flugtforsøg har kong Nidudur fået klippet smedens haser, så Vaulund humper rundt på sine knæ og ikke længere kan flygte. Ydermere bliver Vaulund placeret på en ø ud for kong Nidudurs kongsgård, hvor mestersmeden bliver sat til at gøre det, han er bedst til, nemlig smede underskøn tingeltangel til kongsgårdens herskere. Ude på øen laver Vaulund en masse skatte til Nidudur, men han laver også en fugleham og flyver væk. 

Sådan begynder og slutter vores fortælling om Vaulunds fangenskab.

Det er ikke den historie, vi skal spille. Vi skal spille det skete imellem starten af historien, mishandlingen af Vaulund, og slutningen af historien, hvor Vaulund flyver væk. Vi skal skabe en fortælling om, hvordan mestersmedens underskønne kunstværker skaber ødelæggende begær og dødelig grådighed blandt hovedpersonerne på kongsgården.

I løbet af to timer skal vi med terninger, beskrivelser og rollespil gendigte en af vores fineste kulturskatte, nemlig Sagnet om Vaulunds Hævn.

Spillere: 4

Spilledere: 1

Samlet tidsforbrug: 2 timer

Sprog: Dansk

Aldersgrænse: 15+

Læsemængde: 3 udgaver af spilpersonen + 3 sider med stikord (1 for hver akt)

Spillertype:

Som spiller skal man synes, det er interessant at fortolke og spille en både sårbar og usympatisk spilperson, der bidrager til eget og andres forfald. Der er terninger i scenariet, men lad dig ikke narre – det her er ikke et spil, du kan vinde.

 

Spilledertype:

Du er tonemesteren og skal elske at rammesætte scener, så de understøtter spillernes gode påfund. Der er perifere bipersoner, men din fornemmeste opgave er at vejlede og instruere spillerne, så de får mest mulig fylde og kraft på fortællingen – og samtidig holder tidsrammen på to timer.