af Søren Brandborg & Mark Elsdon.

Tag med på en dristig rejse i ‘Perils of the Deep’, et spændende kortspil, hvor modige søfarere navigerer gennem farlige handelsruter ved hjælp af snedig strategi og evnen til at bygge et stærkt dæk. Balancér mellem fart og forsigtighed, kæmp mod rivaler om værdifulde skatte, og mød uforudsigelige farer, fra skarpe rev til den dødelige Kraken! Vil du mestre havene og til sidst stå som den mest snedige kaptajn?

Foromtale

  • Tid: 90-120 min (inkl. regler)
  • Spillere: 2 – 4
  • Sprog: Engelsk

I ‘Perils of the Deep’ påtager to til fire spillere sig rollen som frygtløse kaptajner, der hver styrer to skibe gennem en række ekspeditioner, gennem skiftende sejlruter med øer og snoede vandveje.

Gameplayet er enkelt, da spillerne trækker tre kort hver runde og spiller to – ét for hvert af deres skibe. Dette holder runderne hurtige, men tilbyder stadig masser af plads til taktiske valg.

Spillets kerne ligger i kløgtig deck-building, da spillerne, når de tjener mønter, straks kan bruge dem til at købe nye kort, hvilket gør det muligt at tilpasse deres skibes evner, våben og besætning. Spillerne vil være i stand til at skabe stærke kombinationer og få bonusser for at spille to kort af samme type. Dette betyder, at der er masser af variation i de strategier, der kan anvendes.

Spillerne ønsker at sejle så hurtigt som muligt, for at indsamle skatte der er spredt ud på sejlruterne. Men twistet er, at det kun er spillernes bageste skib der indbringer de vigtige point ved slutningen af ekspeditionen, baseret på skibets placering. Dette skaber et behov for at balancere mellem fart og forsigtighed. Spillerne skal strategisk håndtere begge skibe, hvilket gør hvert træk til en velovervejet risiko.

Et yderligere twist findes gennem Peril-mekanikken. Når et stærkt kort spilles, eller en farlig rute vælges, vil det ofte ske med en tilknyttet Peril-omkostning, hvilket medfører tab af et antal besætningsmedlemmer. Spillerne har kun 10 besætningsmedlemmer til hver ekspedition, og hvis de løber tør, er alt tabt – i hvert fald for dén ekspedition! For at gøre tingene endnu farligere vendes der en Peril-kort, som påvirker alle spillere, ved slutningen af hver runde. Med risiko for at navigere i skarpe rev, sejle ind i stærke storme eller at blive konfronteret af Kraken bliver hvert træk mod ekspeditionens afslutning et spil om overlevelse.

‘Perils of the Deep’ tilbyder en spændende kombination af strategisk deck-building og taktisk risikovillighed, hvor spillere stræber efter at udmanøvrere rivalerne, overvinde farlige odds og tæmme de ubarmhjertige tidevande, for til sidst at stå alene med sejren.

Om designerne

Mark Elsdon
Min baggrund inden for gaming stammer fra en verden af miniaturer – jeg har samlet og malet modeller i cirka 30 år, hvilket er en tankevækkende tanke!


Det er tredje gang jeg deltager i Fastaval, efter 2021 med Riding Shotgun og Stellar Scramble i 2022, som begge formåede at vinde en Otto! Vigtigst af alt er dog, at det bliver første gang jeg rent faktisk deltager på Fastaval personligt, hvilket jeg ser meget frem til.

Det er sjovt at udvikle spil sammen med Søren, da vores stilarter og færdigheder supplerer hinanden godt. Min drøm er, at vi snart vil få et spil udgivet og se det på hylderne i vores lokale spilbutikker.

Søren Brandborg
Hej, jeg er Søren Brandborg, den ene halvdel af det kreative makkerpar bag ‘Perils of the Deep.’

Siden 2020 har jeg samarbejdet med spildesigner Mark Elsdon og overvundet distancen, da han befinder sig i Storbritannien, og jeg i Danmark. Med tre tidligere deltagelser i Fastaval designkonkurrencen er jeg stolt over at have modtaget hele to Otto’er for vores tidligere designs.

Det, der driver mig i spildesign, er den iterative proces – spændingen ved at generere ideer og metodisk forfine mekanikker og design. Der er intet som glæden ved at engagere sig med spillere og se folk have det sjovt med at spille vores spildesigns.