af Kristian Karlberg & Kenny Zetterberg.

I dette én-mod-mange-eventyrspil konfronterer et heltemodigt trekløver bestående af en barbar, en magiker og en stifinder Mørkets uhyrer. Spillerne skiftes til at rulle farvede terninger og tildele dem til magtfulde færdigheder og evner. Når runden slutter udfører alle ikke-aktive spillere, inklusive uhyrer, mindre handlinger baseret på de farvekodede terninger for at sikre, at alle spillere bliver holdt i gang med et mindstemål af ventetid.

Foromtale

  • Tid: 120 min (40 min pr. kapitel)
  • Spillere: 4
  • Sprog: Engelsk

I en verden, som engang var fuld af lys og velstand, men som nu er opslugt af uigennemtrængeligt mørke, opstår et trekløver af modige helte. Hidtil har alle anstrengelser for at stoppe kilden kun næret det stadig voksende mørke. Ingen har overlevet – indtil nu. Heltene, som er blevet gjort udødelige af en magisk eliksir, trodser døden og absorberer i stedet skyggerne for at kæmpe mod det endeløse mørke.

Gennem adskillige kapitler, som hvert er ca. 40 minutter lange, udfolder fortællingen om Mørket sig efterhånden som barbaren, magikeren og stifinderen overvinder forskellige udfordringer i kampen mod de mørke skygger. Monster-spilleren, som har sin egen dagsorden, fremtryller mørke væsner og udtænker hemmelige planer for at hindre heltenes fremfærd.

Efterhånden som heltene tager skade, bliver de Fortæret af Mørket. Deres engang menneskelige skikkelser bliver berøvet deres menneskelighed og forvandles med groteske, dyriske træk. Disse træk giver dem magtfulde men uhyrlige  evner, som hjælper dem på  deres færd. Men hvis nogen af heltene helt bukker under for mørket, slutter eventyret og mørket sejrer.

Efter hvert kapitel belønnes alle spillere med erfaringspoint baseret på deres præstationer. Disse point kan bruges til at få adgang til nye, magtfulde evner fra et varieret færdigheds-træ. Alle spillere skal udtænke taktikker og strategier som forberedelse til det næste kapitel.

Et kapitel spilles ved, at spillerne skiftes til at tage deres tur. Når det er din tur, skal du rulle 5 farvede terninger. Disse tildeler du til de færdigheder og evner, som du har erhvervet. Men du er ikke den eneste, der handler i denne tur…

Alle spillere er nemlig farvekodede; for eksempel hører barbaren sammen med de røde terninger. Helt i slutningen af din tur vil alle andre spillere, inklusive monster-spilleren, udføre den handling, der er trykt på den terning, som har deres farve. Dette holder spillets ventetid nede og holder alle spillere i gang og får dem til at heppe på hinanden og bede om bestemte resultater, mens du ruller terningerne.

Om designerne

Kristian Karlberg
Kristian Karlberg er 40 år gammel og bor i Göteborg, Sverige, hvor han arbejder som IT-konsulent. Hans foretrukne spil er Puerto Rico (Alea, 2002). Han dedikerer 12 timer om ugen til at designe brætspil, en klog investering som endelig er ved at begynde at give resultater!

Fra og med januar 2023 har Kristian 3 udgivne brætspil – Goetia: Nine Kings of Solomon (2021), Lucia (2022) og Dungeons & Dragons: the Yawning Portal (2023). Sidste års Fastaval-bidrag, Motu-Nui, blev antaget af en amerikansk udgiver og skal udkomme i 2025.

Kristian og Kenny Zetterberg begyndte at designe spil sammen i 2019 og har i øjeblikket 5 spil, som de leder efter udgivere til. Dette er tredie gang, de er med i Fastaval-konkurrencen.

Kenny Zetterberg
Kenny Zetterberg er 36 år gammel, bor også i Göteborg, Sverige, arbejder som UX-designer og har en baggrund i byggebranchen.

Udover at spille prototyper med Kristian foretrækker han mellem-tunge eurospil som Troyes, Caylus og Keyflower.

Kenny har designet spil siden 2016, og ud over hans bedrifter sammen med Kristian har han et ekstra spil, der er antaget af en udgiver – det skal udkomme i 2024.