af Tobias Olsson Grahn.

Hinterlandet er en region klar til udvikling – den er fuld af naturressourcer, men har været uberørt på grund af det ujævne terræn. Jernbaneselskaber konkurrerer nu om at blive den mest fremtrædende transporttjeneste i området. Som leder af sådan et selskab vil du beslutte, hvordan du vil skaffe og bruge ressourcer ved at rykke fremad på et spor af mulige handlinger. Hvis du springer handlinger over, bliver din valgte handling stærkere, og du bliver nødt til at planlægge fremad for at være så effektiv som muligt.

Foromtale

  • Tid:

    90-150 min (inkl. 30 min regelforklaring)

  • Spillere: 3 – 5
  • Sprog: Engelsk

I Destination leder hver spiller et jernbaneselskab mod storhed ved at bygge jernbaner, levere ressourcer og investere i projekter. Hvert selskab har sine unikke evner, der parres med en type ledelse og et udvalg af projekter at investere i.

Du tager dine ture ved at rykke fremad på et spor af mulige handlinger. Hver handling repræsenterer måder, hvorpå dit selskab bruger tid og penge i løbet af et år og giver dig mulighed for at indsamle ressourcer. Ressourcerne bruges derefter til at bygge jernbaner og stationer på hex-kortet, investere i projekter, innovere nye teknologier og bygge tog.

Du kan styrke den valgte handling og gøre den mere effektiv ved at springe nok handlinger over før den. Dog skal du altid bevæge dig to eller flere trin, og du kan ikke bruge en handling, der allerede er fuldt optaget af andre spillere.

Ved afslutningen af hver runde beslutter du, hvilke varer du vil levere med hver af dine tog. Leverancer giver sejrspoint, men du kan også modtage tjenester ved at opfylde efterspørgsel. Tjenester kan bruges til at få andre ressourcer eller aktivere specielle evner. Dit selskab, din ledelse og de projekter, du har investeret i, vil bestemme, hvordan du kan bruge dine tjenester.

Nogle begivenheder, som at fuldføre et projekt eller forbinde steder på kortet, vil fremskynde udviklingen, hvilket til sidst markerer afslutningen af spillet. Efter pointtælling ved spillets afslutning vinder den spiller, der har flest sejrspoint!

Om designeren

Tobias Olsson Grahn har designet brætspil som en hobby siden 2018. Han arbejder som arkæologisk sagsbehandler for Länsstyrelsen i Norrbottens län. Han spiller brætspil i de fleste former, men læner sig ofte mod medium til tunge titler. Hans nuværende favoritter er Carnegie, Forest Shuffle og Patchwork.

Dette er anden gang, Tobias præsenterer et spil på Fastaval, den første var Deities of the Old Kingdom i 2022. Tobias kan lide at eksperimentere med forskellige typer af spil og mekanikker, men forsøger at holde dem lette at lære samtidig med at de stadig tilbyder interessante beslutninger.