Ny på Fastaval2018-08-07T21:58:58+00:00

Ny på Fastaval

Er du ny på Fastaval? På denne side kan du få svar på nogle af de spørgsmål, som nye deltagere eller forældre ofte har om Fastaval. Vi kan også kontaktes på info@fastaval.dk eller du kan også stille os spørgsmål via Facebook.

Praktisk information om tid, sted, pris og transport kan du se her.

Fastavals regler kan du læse her.

Hvad er Fastaval?2018-08-07T22:09:08+00:00

Fastaval er en kongres med fokus på rollespil og brætspil. Hvert år mødes 800-1000 mennesker for at spille, game, workshoppe, feste, bytte og nørde sammen på kryds og tværs af alder.

Fastaval er en samling af mange forskellige aktiviteter, som eksisterer under samme paraply. Her kan du dyrke Pathfinder-rollespil, Magic the Gathering og Warhammer, eller du kan spille nogle af de fantastiske designerbrætspil og premiererollespil, som Fastavals egne deltagere har bidraget med og som er nogle af de bedste i verden.

Fastaval kan bedst beskrives som et femdages mini-samfund, hvor alt du behøver er på kongressens område. Fastaval har sin egen kiosk, bar og kaffekro med luksuskaffe og brætspil til udlån. Ligesom der hvert år kommer en række butikker for at sælge deres merchandise til deltagerne.

Fastaval har desuden sit eget tv-hold, sit eget unikke rengørings crew bevæbnet med svuppere og rengøringsmidler og sin egen informationsstand klar til at besvare alle spørgsmål undervejs.

Fastaval ligger altid i påsken fra onsdag til mandag. Siden 2012 har Fastaval ligget i Hobro på Mariagerfjord Gymnasium

Hvem arrangerer Fastaval?2018-08-07T22:08:42+00:00

Fastaval har rigtig mange arrangører, fordi alle de deltagere, der bemander et område bliver set som arrangører. Her kan du læse om nogle af de arrangørområder, som du sandsynligvis kommer i kontakt med under Fastaval:

  • Bunkeren: Fastaval har en primær styregruppe, som kaldes Bunkeren og ledes af en hovedarrangør, som vi kalder Generalen. Du kan læse om Bunkeren her. I løbet af Fastaval skiftes bunkermedlemmerne til at være vagthavende general og have det overordnede ansvar på kongressen. Du kan læse mere om den vagthavende general her.
  • Infoen: Informationsstand, som kan svare på alle dine spørsmål om Fastaval i løbet af kongressen. Læs mere om Infoen her.
  • BrandVagten: Arrangørgruppe, som sidder brandvagt døgnet rundt og som gør Fastaval sikker for os alle sammen. Læs mere om BrandVagten her.
  • Dirtbusters: Rengørings-crew, som holder Fastaval ren. Læs mere om Dirtbusters her.
Hvordan tilmelder jeg mig Fastaval?2018-08-07T22:07:22+00:00

Fastavals tilmelding åbner omkring to måneder inden Fastaval. Du kan finde information om årets tilmelding her eller du kan følge os på facebook, hvor tilmeldingen bliver offentliggjort, når den er klar.

  • Inden tilmelding: Står du og skal til at tilmelde dig årets Fastaval, kan det være en god ide først at læse lidt om årets aktiviteter, så du har en ide om, hvad du gerne vil lave. Det kan også være en god idé at vide på forhånd, hvilken type billet du skal have. Du finder information om billetter her.
  • Det praktiske: I tilmeldingsformularen skal du starte med at udfylde praktisk information. Her har du mulighed for at vælge en “pakkeløsning”, som giver dig billet til hele Fastaval alle dage inkl. overnatning i sovesalen og mad (vegetar eller ikke-vegetar). Du får også adgang til den afsluttende Ottofest og medlemskab i ALEA. Du kan også udfylde tilmeldingen mere individuelt, hvis du eksempelvis ikke kan deltage alle dage eller ikke skal have mad bestemte tidspunkter.
  • Aktiviteter: Efter du har tilmeldt dig det praktiske, skal du tilmelde dig aktiviteter. Fastaval er et stort sted med rigtig mange forskellige aktiviteter, så det kan ved første øjekast virke lidt uoverskueligt. Men hold tungen lige i munden, så skal det nok gå, du kan altid gå tilbage og rette undervejs. Du kan tilmelde dig aktiviteter i spilblokke onsdag aften, torsdag-lørdag formiddag, frokost og aften, samt søndag formiddag, men du behøver ikke tilmelde dig aktiviteter i alle spilblokkene. Du kan også sagtens tilmelde dig flere aktiviteter på samme tidspunkt, men det betyder at du skal prioritere dem i en rækkefølge (Skal du være spilleder på et scenarie, så kan du prioritere det sl.1). Vi har et team af holdlæggere, som forsøger at få puslespillet til at gå op, så alle får så mange første prioriteter som muligt.
  • GDS: Hvis du ikke er arrangør på Fastaval, så vil du blive bedt om at tilmelde dig en GDS-tjans. GDS står for “Gør Det Sammen”, og det betyder, at du kommer til at lægge en lille smule af din tid som frivillig på Fastaval. Det kan eksempelvis være et par timer hos opvasken eller hos brandvagten. I tilmeldingen kan du ønske at være GDS på et specifikt områder, hvis du helst vil pynte op til Ottofesten eller hjælpe til i Oasen, men vi garanterer ikke noget. Vi sørger derimod for, at din GDS-tjans ikke ligger samtidig med dine andre aktiviteter. Er du under 18 kan du ikke være GDS et sted med udskænkning. Læs mere om GDS her.
  • Dit personlige program: Når tilmeldingen til årets aktiviteter er lukket, begynder vi at lægge dit program til årets Fastaval. Omkring en uge inden Fastaval, modtager du en mail, hvor du kan se, hvilke aktiviteter vi har tildelt dig. Vær opmærksom på at der kan ske mindre ændringer – oftest i forhold til din GDS-tjans. Husk derfor at tjekke den deltagerseddel, som bliver printet til dig i Infoen, når du ankommer på Fastaval. Du kan også se dine aktiviteter på din telefon, hvis du downloader Fastaval app’en (fås både til Android og Iphone).
Hvad gør jeg, når jeg ankommer til Fastaval?2018-08-07T22:05:35+00:00
  1. Når du ankommer på Fastaval, skal du tjekke ind som det første. Det gør du i Infoen, hvor orangeklædte arrangører står klar til at krydse dig af og give dig et armbånd og en deltagerseddel. Det gælder både for de deltagere, som skal være på Fastaval flere dage og deltagere med dagsbilletter.
  2. Derefter skal du finde din soveplads. Hvis du skal sove i sovesalen, skal du gå derover og lægge dit sovegrej og bagage. Har du bestilt en madras, da du tilmeldte dig Fastaval, står det på din deltagerseddel. Den udleveres af BrandVagten, som holder til lige ved sovesalen.
  3. Nu kan dit Fastaval for alvor begynde. Det kan være, du skal spille et brætspil i Kaffekroen, have en lækker drink i Oasen, besøge en af butikkerne eller gøre dig klar til de mange spændende aktiviteter.
Hvor skal jeg sove?2018-08-07T22:04:10+00:00

Hvis du er en almindelig deltager med en billet til overnatning på Fastaval, så har du plads i sovesalen. Du skal selv medbringer alt det fornødne sovegrej inkl. madras eller underlag.

Undtaget er dem, der har bestilt en madras gennem tilmeldingen.

Har du en oppustelig madras med, skal den pustes op udenfor sovesalen.

Inde i sovesalen er der lavet markeringer med tape på gulvet. Du må ikke sove udenfor markeringer af hensyn til brandsikkerheden. Det samme gælder for din bagage.

Ved sovesalen finder du fællestoiletter og kønsopdelte badefaciliteter.

Under Fastaval  vil sovesalen være permanent mørklagt, så hvis du har brug for lys til at guide dig til din plads, kan du bruge din telefon eller medbringe en lommelygte – bare du sørger for at tage hensyn til de andre deltagere.

Udenfor sovesalen sidder brandvagter døgnet rundt. Om dagen er det primært GDS’er og om aftenen og natten er det arrangør-teamet Brandvagten. Du kan altid henvende dig til brandvagterne, hvis der skulle opstå problemer.

Deltagere, der har billet til sovesalen, får et specielt deltagerarmbånd, og det kan hænde, at brandvagten tjekker det. Det er kun deltagere med armbånd til sovesalen, som må opholde sig i sovesalen.

Er du tilmeldt sammen med din ungdoms- eller efterskole, kan du vælge at sove i en separat ungdomssovesal, hvor der kun sover andre unge.

Hvad skal jeg spise på Fastaval?2018-08-07T22:02:36+00:00

Læs om forplejning på Fastaval her eller læs om vores salgssteder her.

Der er flere indkøbsmuligheder i Hobro by, som ligger i gåafstand fra Mariagerfjord Gymnasium.

Fest og alkohol under Fastaval?2018-08-07T22:02:06+00:00

Fastaval har to udskænkningssteder: Baren og Oasen. Du finder dem begge på Hobro Idrætscenter. Læs om Fastavals regler for alkohol her.

Når jeg skal hjem fra Fastaval?2018-08-05T12:35:17+00:00

Fastaval slutter mandag, hvor lyset bliver tændt i sovesalen, og alle pakker deres sovegrej sammen. Der vil være gratis morgenmad til alle, som hjælper med nedpilningen. Derefter hjælpes vi alle sammen med at rydde op og gøre rent. Hvis du ikke ved, hvordan du kan hjælpe, så meld dig til en arrangør i fællesområdet. Når Fastaval er pænt igen, kan du tage hjem.

Der kan naturligvis være mange forskellige årsager til, at en deltagere ikke kan deltage i oprydningen. Fastaval hverken kan eller vil tvinge dig til at blive hele mandag. Men det er værd at huske på, at Fastaval kun eksisterer, fordi vi gør det sammen og hjælper hinanden.

Hvad skal jeg ellers vide om at være på Fastaval?2018-08-07T22:00:49+00:00

Fastavallingo: Fastaval har eksisteret siden 1986 og det betyder, at kongressen gennem årene har udviklet sin egen lingo og særegen begreber. Det kan godt være lidt irriterende, hvis man er ny på Fastaval og andre deltagere bruger udtryk som man ikke kender. Hvad er eksempelvis en DB eller en infonaut, og hvem er ham der Otto? Fastaval har derfor en ordbog, hvor du kan læse om forskellige begreber og ord, som er unikke for Fastaval. Læs ordbogen her.

Frivillighed: Fastaval er drevet af en masse frivillige, som virkelig brænder for kongressen. Men hjulene kører kun rundt, fordi alle hjælper hinanden og alle byder ind. Nogle designer spil, andre afholder aktiviteter, nogle sidder nattevagt hos BrandVagten, men langt de fleste deltagere tager en eller flere GDS-tjanser. Læs mere om GDS her.

Hjælp hinanden: På Fastaval stræber vi efter at skabe en kultur, hvor vi altid kan få hjælp fra hinanden. Derfor kan du altid spørge om hjælp hos de andre deltagerne eller hos arrangørerne. Har du brug for information, eller leder du efter en specifik arrangør, kan du altid spørge i Infoen.

Penge: På Fastaval er det muligt at betale med de fleste danske kort og hæve penge, ligesom langt de fleste salgssteder tager imod MobilePay. Har du ikke kort eller MobilePay, skal du være opmærksom på at have kontanter med. Fastaval kan desværre ikke modtage internationale kort. Det er en hæveautomat i Hobro by.

Reservekøen: Hvis du af en eller anden grund har en spilblok uden aktiviteter og gerne vil prøve at spille et premierescenarie, så kan du altid stille dig i reservekøen. Reservekøen består af en nummer-rulle (som hos bageren), der hænges op en halv time før spilstart. Når du har trukket et nummer, kan du sætte dig ned i nærheden og slappe af, indtil spilstarten begynder. Du kan eventuelt bruge tiden til at læse foromtalerne til årets premierescenarier, som hænger i nærheden. Når spilstart begynder, bliver I mødt af en infonaut, som fortæller jer, hvilke scenarier der er plads på. Reservekøen garanterer ikke, at du får en plads på dit ønskede scenarie, men rigtig mange får gode oplevelser via reservekøen. Du finder reservekøen i fællesområdet på Mariagerfjord Gymnasium.

Spilfordeling: Nogle af Fastavals aktiviteter kræver, at deltagerne deles ind i hold. Det gælder eksempelvis, hvis du har tilmeldt dig premierescenarierne og designerbrætspillene. På din deltagerseddel står hvor og hvornår, du skal møde op til din aktivitet. Husk at komme til tiden. Hvis deltagerne skal deles ind i hold, vil du ofte blive bedt om at møde op i et klasselokale. Ved mødestedet bliver de tilmeldte deltagere budt velkommen af en ansvarsperson, som deler hold til aktiviteten. Det er forskelligt, hvordan holdene bliver delt. Hvis ikke alle de tilmeldte deltagere er dukket op, sørger en infonaut for, at der kommer folk fra reservekøen. Når du er blevet fordelt i et hold, bliver I vist hen til jeres spillokale, og aktiviteten kan begynde.

Tryghedsværterne: Hvis du har brug for nogen at snakke med under Fastaval, kan du altid kontakte Tryghedsværterne. De er en gruppe lyttende frivillige, som altid er klar på en snak om stort og småt, hvis du skulle få brug for det. Læs mere om Tryghedsværterne her.