af Kåre Torndahl Kjær & Mads Fløe.

Kast dig ud på en regenerativ rejse i “Railforge: Recycle, Resettle!” hvor den banebrydende E.W.O.C-teknologi transformerer affaldet i “The Fills” til strategiske ressourcer. Vil du føre an i kampen mod en bæredygtig fremtid, eller blive glemt ligesom resterne af “The Fills”?

Foromtale

  • Tid: 90-150 min
  • Spillere: 3 – 4
  • Sprog: Engelsk

Kast dig ud på en regenerativ rejse i “Railforge – Recycle, Resettle” et brætspil sat i en alternativ virkelighed. Et helt kontinent er ved at drukne i affald – kaldet “The Fills” – og søger en ny begyndelse gennem den nyligt opfundne Electronic Waste Organizer & Compressor (E.W.O.C). Fyld den med affald, og den vil omdanne det til tilgængelige ressourcer; Metaller, plast, organiske stoffer, kemikalier og elektronik.

Disse ressourcer placeres af E.W.O.C’en i et tilfældigt 3×3 mønster, der begrænser hvilke ressourcer, som hver spiller kan vælge at placere på deres personlige spillebræt. Herfra – ved hjælp af action-kort, der placeres vinkelret ud fra specifikke dele af brættet – bruges ressourcerne til at udføre handlinger såsom at rydde affald, konstruere jernbaner, og at etablere settlements. Udfordringen er, at få de rigtige ressourcer til at samles på det rigtige sted, så de kan bruges til de handlinger, som du vil udføre, og at time det hele med de andre spilleres handlinger. Som spillet skrider frem, låser du nye handlinger op ved strategisk at spille nye action-kort langs dit bræt.

Konkurrér mod dine modstandere for at sikre dig centrale pladser på brættet. Opførelsen af settlements scorer ikke kun point, men låser også op for specielle evner, som virkelig kan styrke din strategi. Jernbanerne er dog nøglen til sejr, og til sidst vinder spilleren, der har gjort mest for at omdanne “The Fills” til et beboeligt sted.

Vil du blive husket som en, der førte an i kampen mod en bæredygtig fremtid, eller vil dit navn snart blive glemt ligesom resterne af “The Fills”?

Om designerne

Om Kåre

Jeg hedder Kåre, og jeg har deltaget på Fastaval siden 2012 – altid med fokus på brætspil. I 2016 var jeg for første gang med som brætspilsdesigner, og i 2019 var jeg for første gang arrangør af brætspilsdesignkonkurrencen på Fastaval. Som designer fokuserer jeg hovedsageligt på, at beslutninger i spillet skal føles betydningsfulde, og at et spil først og fremmest skal være engagerende at spille – følelser før systemer. På Fastaval elsker jeg særligt at eksperimentere med rammerne for hvad et spil kan, da publikummet på Fastaval er særligt åbnet for at prøve noget helt nyt.

Om Mads
Siden jeg havde en dårlig oplevelse med et brætspil for 12 år siden, gik jeg ganske naivt i gang med at lave mine egne brætspil. Naivitet og vedholdenhed skal man dog ikke undervurdere, og med tidens erfaringer – dyre såvel som letkøbte – er det nu blevet til flere kommercielle udgivelser: Shake That City, It’s a Balloon, Alpino og en del flere på vej, bla. et stort familiespil i 2025 fra KOSMOS, som jeg har designet sammen med Kåre. På Fastaval har jeg siden 2017 arrangeret brætspilsdesignkonkurrencen, Game Rush, og gør det igen i år. Jeg glæder mig til vi ses på Fastaval!